Projecten en artikels van Griet De Ceuster
-
Griet De Ceuster
Gedelegeerd BestuurderGriet De Ceuster heeft Transport & Mobility Leuven opgericht in 2002 en is sindsdien gedelegeerd bestuurder. Zij houdt zich vooral bezig met lange termijnprognoses, kosten-batenanalyses van transportinfrastructuur, en indicatoren voor duurzame mobiliteit. Ze was de afgelopen 15 jaar betrokken bij meer dan 100 onderzoeksprogramma's en adviescontracten in België en Europa. Ze wordt regelmatig gevraagd als spreker, reviewer en expert. Griet De Ceuster is burgerlijk ingenieur en specialiseerde zich in verkeerskunde en economie aan de TU Delft en de KU Leuven.

MKBA verduurzaming spoorvervoer
MKBA verduurzaming spoorvervoer door verdere elektrificatie van het Belgische spoorwegnet of vervanging van dieseltractie door andere duurzame vervoerswijzen.

Impactstudies SmartMove
De Brusselse regering is op 3 december tot een akkoord gekomen over een slimme kilometerheffing. De onderbouwing hiervan werd door TML gedaan in samenwerking met de Université Saint-Louis – Bruxelles. In onze impactstudie (NL en FR) staan de effecten op de mobiliteit en externe kosten van transport, budgettaire effecten en sociaal-economische effecten..

WeCount
Burgers brengen het verkeer in hun stad in kaart

Optimalisatie spoor Gent-Terneuzen
Een prognose tot 2030 van de transportvolumes per spoor in havens van Terneuzen en Gent, ter voorbereiding van een analyse van de beschikbare capaciteit op het spoor, en een MKBA.

GhG-TransPoRD
De vermindering van broeikasgasemissies door transport na 2020

SUMI
Duurzame stedelijke mobiliteitsindicatoren

Studie objectiveren mobiliteitsbeleid
Deze studie stelt een diagnose van het fileprobleem in Vlaanderen en Brussel, en formuleert concrete aanbevelingen om de congestie te verminderen.

IJzeren Rijn
Vervoersprognoses en MKBA ivm een eventuele heractivering van de IJzeren Rijn

AEROFLEX
Aerodynamische en flexibele vrachtwagens voor de nieuwe generatie wegtransport over lange afstand.

Kilometerheffing personenwagens
Wegenheffing personenwagens in Vlaanderen: het langverwachte rapport, mét cijfers!
Onze bijdragen zitten vooral in de tarificatie, technologie en handhaving, sociaal verantwoord beleid, en monitorin

COMPAIR
Introductie van concurrentie voor het beheer en de controle van luchtverkeer.

CITRUS
Coöperatieve intelligente vervoerssystemen voor vrachtwagens in Vlaanderen (België) in de praktijk getest.

Opmaak mobiliteitsplan vervoerregio Leuven
Opmaak gedetailleerd openbaar vervoersplan en geïntegreerd mobiliteitsplan voor vervoerregio Leuven.

INTUIT
Interactieve tools om de performantie van luchtverkeersmanagement beter te begrijpen.

Rhine-Alpine Transportstudie
Berekening van het potentieel voor modale verschuivingen op de Rhine-Alpine corridor voor vrachtvervoer.

Kansenrapport slimme/duurzame mobiliteit in België
Opportuniteiten voor slimme mobiliteit op de Belgische markt

SUSTAPARK
Duurzaam parkeren in steden: optimalisatie van prijs en locatie

Economische effecten 80 km/u
Analyse van economische effecten van een reductie van de snelheidslimiet naar 80 km/u voor vrachtwagens op Belgische autosnelwegen; Berekening van de kosten; Ramingen en aannames in de studie

Nationale beleidskaders voor de marktontwikkeling van alternatieve brandstoffen en hun infrastructuur
Richtlijnen en evaluatie van de nationale beleidskaders

Kilometerheffing
Analyse van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen
Externe kosten van wegverkeer
Berekening van de externe kosten van wegverkeer voor emissies, files, geluidhinder en ongevallen, in Vlaanderen, 1990-2002

Sluipverkeer
Onderzoek naar sluipverkeer door files op autosnelwegen

Lange en zware vrachtwagens
De gevolgen van het aanpassen van Richtlijn 96/53/EC voor gewicht en grootte van vrachtwagens

TREMOVE België
Emissies van wegverkeer in België 1990-2030
QUANTIFY
Modellering van transportvolumes voor weg, rail en binnenvaart voor de hele wereld over de periode 1900-2100
MIRA-T 2004
Medewerking aan het Vlaams rapport milieu-indicatoren, deel Verkeer en Vervoer

TEN-T planningsaanpak
Herziening van de planningsmethode van het Trans-Europese transportnetwerk

IMMI
In kaart brengen van luchtvervuiling door het wegverkeer in Vlaanderen (voor NOx en PM10)

Ecoscore
Analyse van geplande Vlaamse hervorming van de verkeersbelastingen

Mobiliteitsmanagement met ANPR
Hoe kunnen ANPR-camera's ingezet worden voor mobiliteitsmanagement?

Impact EU ITS richtlijn
De impact van investeringen in ITS in België

Ondersteuning bij slimme mobiliteit
Slimme kilometerheffing bewijst nut in wijzigen en sturen van mobiliteitsgedrag

Invoering van een kilometerheffing en wegenvignet in België
Kilometerheffing voor vrachtwagens en een wegenvignet voor lichte voertuigen in het Vlaamse, Brusselse Hoofdstedelijk en Waals Gewest

Guide2Wear
Openbaar vervoer met draagbare apparaten voor verschillende soorten mobiliteit

Olympus
Sharing services voor elektrische voertuigen, gebaseerd op een B2B service platform

Onbemande luchtvaartuigen
Het gebruik van onbemande luchtvaartuigen bij mobiliteitsgerelateerde vraagstukken

METHOD
Wegbeheer door gebruik van mensgerichte ontwerpen

Second opinion Brusselse Ring
Vergelijking tussen het effect van een verbreding van de ring versus rekeningrijden op files en gezondheid
ETISplus
Europees Informatiesysteem voor Transportbeleid: ontwikkeling en implementatie van een methodologie voor dataverzameling voor Europese transportmodellering

Opleiding KBA spoorwegen
Opleiding van 5 dagen, FR en NL, voor de FOD Mobiliteit en Vervoer

Arbitrage
Advies aan de internationale arbitrage tussen Nederland en België over de IJzeren Rijn. Impact van de IJzeren Rijn op energieverbruik en emissies van goederenvervoer.

Kosten-batenanalyse spoorcorridor PP22
Studie over de afwerking van de Europese spoorcorridor tussen Duitsland en Griekenland

MIRA externe kosten
Internalisering van externe kosten in Vlaanderen

Spoorcorridor 3RX
Haalbaarheidsstudie en MKBA voor de spoorcorridor 3RX tussen België en Duitsland

Internalisering van externe kosten van transport in Vlaanderen
Actualisering 2016: In welke mate internaliseert de transportgebruiker zijn externe kosten?
Meccanoverbinding Antwerpen
Verkeerskundige analyse en MKBA van een nieuwe Scheldekruising in Antwerpen

TRANSPHORM
Luchtvervuiling door het verkeer en gevolgen voor de gezondheid

Optimalisatie inzameling scheepsafval
Onderzoek naar een betere inzameling van het scheepsbedrijfsafval van de binnenvaart in Vlaanderen

Ondersteuning ITS Actieplan Vlaanderen
TML ondersteunt de Vlaamse Overheid bij de opmaak van haar ITS Actieplan

Emissies van broeikasgassen verminderen in maritiem transport
De mogelijkheden om emissie van broeikasgassen in Europees maritiem transport te verminderen

Een betere opvolging van de verkeerslichten
Opbouw van een Vlaams systeem voor de kwaliteitsbeoordeling van verkeersregelinstallaties

MODUM
Modellen om dynamische stedelijke mobiliteit te optimaliseren