Stikstofdepositie Seine-Schelde
21054
Van 2021 tot 2022
TML onderzocht de luchtvervuiling en schadelijke neerslag van scheepvaart op de Seine-Schelde met geavanceerde modellen, waaronder EMMOSS. De analyse biedt beleidsmakers inzichten over de beperkte milieueffecten van scheepvaartgroei tegen 2040.
TML onderzocht hoe scheepvaart op de Seine-Schelde bijdraagt aan luchtvervuiling en schadelijke neerslag, nu en in de toekomst. Met geavanceerde software werden emissies zoals NOx en SOx geanalyseerd en de impact van verzurende en vermestende neerslag op natuurgebieden in kaart gebracht.
De studie bestond uit twee stappen: emissieberekeningen met het EMMOSS-model van TML, gevolgd door neerslaganalyses uitgevoerd door DGMR en Erbrink Stacks Consult met het STACKS-model. Door de huidige situatie te vergelijken met een toekomstbeeld in 2040, blijkt dat de verwachte groei van scheepvaartactiviteiten nauwelijks invloed zal hebben op de natuur. Tegen 2040 zal de scheepvaart zelfs een minimale rol spelen in schadelijke neerslag.
Deze bevindingen geven waardevolle input voor beleidsmakers en ondersteunen de duurzame ontwikkeling van de Seine-Schelderoute.
TML onderzocht hoe scheepvaart op de Seine-Schelde bijdraagt aan luchtvervuiling en schadelijke neerslag, nu en in de toekomst. Met geavanceerde software werden emissies zoals NOx en SOx geanalyseerd en de impact van verzurende en vermestende neerslag op natuurgebieden in kaart gebracht.
De studie bestond uit twee stappen: emissieberekeningen met het EMMOSS-model van TML, gevolgd door neerslaganalyses uitgevoerd door DGMR en Erbrink Stacks Consult met het STACKS-model. Door de huidige situatie te vergelijken met een toekomstbeeld in 2040, blijkt dat de verwachte groei van scheepvaartactiviteiten nauwelijks invloed zal hebben op de natuur. Tegen 2040 zal de scheepvaart zelfs een minimale rol spelen in schadelijke neerslag.
Deze bevindingen geven waardevolle input voor beleidsmakers en ondersteunen de duurzame ontwikkeling van de Seine-Schelderoute.