Efficiënt verkeers- en incidentmanagement
24046
Transportnetwerken zijn cruciaal voor het verplaatsen van mensen en goederen, maar verkeersincidenten verstoren de stroom en brengen veiligheidsrisico's met zich mee. TML ondersteunde DG MOVE in een studie om de noodzaak van verbeterd verkeers- en incidentbeheer in de EU te beoordelen en bood aanbevelingen voor de integratie van geavanceerde technologieën en betere coördinatie.
Onze transportnetwerken zijn cruciaal voor het verplaatsen van mensen en goederen. Verkeersincidenten verstoren echter de verkeersstroom, verhogen het brandstofverbruik, verspillen tijd en verhogen de reiskosten, terwijl ze ernstige veiligheidsrisico's met zich meebrengen. Ze kunnen leiden tot dodelijke slachtoffers of verwondingen, met aanzienlijke economische gevolgen. Effectieve incidentbeheersystemen zijn essentieel om het verkeer te monitoren en te sturen en zo de kans op verkeersincidenten te minimaliseren.
De EU richt zich op slimme digitale oplossingen en Intelligente Transport Systemen (ITS) om een efficiënt multimodaal transportnetwerk te creëren waarin veiligheid, beveiliging, betrouwbaarheid en comfort centraal staan.
In deze verkennende studie ondersteunden wij DG MOVE bij de beoordeling van de behoefte aan aanvullende actie op het gebied van verbeterd verkeers- en incidentbeheer. We identificeerden lacunes en verbetermogelijkheden door bestaande processen te analyseren en geavanceerde technologieën te integreren. De focus lag op het verbeteren van de verkeersstroom, het optimaliseren van de wegcapaciteit en het verbeteren van de incidentrespons met behulp van ITS. Het delen van gegevens en interactie tussen belanghebbenden was ook belangrijk voor een betere coördinatie en standaardisatie van verkeersbeheersoplossingen, wat bijdraagt aan een efficiënter en veerkrachtiger transportnetwerk.
De studie begon met een grondige beoordeling van de huidige staat van incidentbeheersystemen, waarbij gebruik werd gemaakt van gegevens uit rapporten van de lidstaten, real-time feeds en academisch onderzoek. Daarna volgde een diepgaande analyse van de vastgestelde problemen. We identificeerden en prioriteerden potentiële acties, ontwikkelden gedetailleerde implementatieplannen voor de belangrijkste acties en onderzochten de benodigde middelen en verwachte impacts. Alle bevindingen vatten we samen in een uitgebreid rapport dat concrete aanbevelingen biedt om het verkeersbeheer en de incidentrespons in de volledige EU te verbeteren. Aan al deze taken deed TML belangrijke bijdragen.
Onze transportnetwerken zijn cruciaal voor het verplaatsen van mensen en goederen. Verkeersincidenten verstoren echter de verkeersstroom, verhogen het brandstofverbruik, verspillen tijd en verhogen de reiskosten, terwijl ze ernstige veiligheidsrisico's met zich meebrengen. Ze kunnen leiden tot dodelijke slachtoffers of verwondingen, met aanzienlijke economische gevolgen. Effectieve incidentbeheersystemen zijn essentieel om het verkeer te monitoren en te sturen en zo de kans op verkeersincidenten te minimaliseren.
De EU richt zich op slimme digitale oplossingen en Intelligente Transport Systemen (ITS) om een efficiënt multimodaal transportnetwerk te creëren waarin veiligheid, beveiliging, betrouwbaarheid en comfort centraal staan.
In deze verkennende studie ondersteunden wij DG MOVE bij de beoordeling van de behoefte aan aanvullende actie op het gebied van verbeterd verkeers- en incidentbeheer. We identificeerden lacunes en verbetermogelijkheden door bestaande processen te analyseren en geavanceerde technologieën te integreren. De focus lag op het verbeteren van de verkeersstroom, het optimaliseren van de wegcapaciteit en het verbeteren van de incidentrespons met behulp van ITS. Het delen van gegevens en interactie tussen belanghebbenden was ook belangrijk voor een betere coördinatie en standaardisatie van verkeersbeheersoplossingen, wat bijdraagt aan een efficiënter en veerkrachtiger transportnetwerk.
De studie begon met een grondige beoordeling van de huidige staat van incidentbeheersystemen, waarbij gebruik werd gemaakt van gegevens uit rapporten van de lidstaten, real-time feeds en academisch onderzoek. Daarna volgde een diepgaande analyse van de vastgestelde problemen. We identificeerden en prioriteerden potentiële acties, ontwikkelden gedetailleerde implementatieplannen voor de belangrijkste acties en onderzochten de benodigde middelen en verwachte impacts. Alle bevindingen vatten we samen in een uitgebreid rapport dat concrete aanbevelingen biedt om het verkeersbeheer en de incidentrespons in de volledige EU te verbeteren. Aan al deze taken deed TML belangrijke bijdragen.