SUSTAPARK

6.08
Van 2007 tot 2009
Het beheer van de vervoersvraag kan steden helpen om een duurzaam mobiliteitsbeleid te voeren. Eén van de meest efficiënte manieren om dit te doen is aan de hand van het parkeerbeleid. Belgische steden beschikken echter niet over hulpmiddelen om het aantal plaatsen, de prijs en tijdsduur van openbaar parkeren op een duurzame manier te optimaliseren.

In het SUSTAPARK project bouwen we een dergelijk simulatieprogramma. Het is opgevat als een agent-gebaseerde microsimulator, waarbij bestuurders gemodelleerd worden als een synthetische bevolking. Hun trips voor het werk, shoppen, uitgaan, et cetera worden gesimuleerd, evenals hun zoektocht naar een parkeerplaats. Het zoekgedrag is gebaseerd op onderzoek dat economische, cognitieve en situationele factoren in rekening brengt wanneer mensen een parkeerplaats zoeken.

Het model werd toegepast op de stad Leuven, waarvoor drie gevalsstudies werden uitgevoerd:

- de toevoeging van een nieuwe grote parkeergarage in het centrum van de stad, wat leidde tot een verschuiving in het gebruik van parkeerplaatsen,
- een hogere parkeervraag omwille van de Kerstmarkt, wat leidde tot een verhoging van zoektijden en zoekafstanden,
- een deel van een straat in het stadscentrum autovrij maken, wat geen noemenswaardige impact heeft op het parkeergedrag.

Periode

Van 2007 tot 2009

Opdrachtgever

Federaal Wetenschapsbeleid (BELSPO)

Partners

KU Leuven (SADL) en Université Libre de Bruxelles (CRU)

Ons team

Griet De Ceuster, Sven Maerivoet
© 2019 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign

TML gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Ok, ik accepteer cookies