REFIT

04.45
Van 2006 tot 2008
In deze studie werden duurzaamheidsindicatoren ontwikkeld om het effect van verschillende beleidskeuzes in te schatten met state-of-the-art modellen op Europees niveau. Er werd een op modellen gebaseerde methodologie ontwikkeld, getest en gevalideerd. Hiermee kwam data beschikbaar voor een geïdentificeerde set van indicatoren en werd een ex-ante evaluatie van het Europees gemeenschappelijk transportbeleid mogelijk, rekening houdende met de economische, milieu- en sociale dimensies van duurzaamheid.

TML was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de duurzaamheidsindicatoren en de de constructie van een model om de effecten van inkomstenverdeling van het Europees Gemeenschappelijk Transportbeleid te bepalen. Het model, EDIP, is opgebouwd aan de hand van de theorie van het algemeen evenwichtsmodel (CGE) kader voor elk van de EU27-landen + Noorwegen, Zwitserland, Kroatië en Turkije. Het EDIP model heeft dezelfde structuur voor al deze landen en houdt rekening met de verschillende sociaal-economische groepen, hun plaats op de arbeidsmarkt en hun keuzes inzake transport. Het brengt ook duidelijk de productieactiviteiten, de import en export van elk land en de regeringsbegroting in kaart.

Periode

Van 2006 tot 2008

Opdrachtgever

Europese Commissie

Partners

Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek (TNO), Trasporti e territorio (TRT), Institutio di Studi per Integrazione dei Sistemi (ISIS), Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (CAU), Universität Stuttgart, Institut für Energiewirtschaft und Rationelle Energieanwendung (USTUTT)

Ons team

Griet De Ceuster, Christophe Heyndrickx, Kris Vanherle
© 2021 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign