
Microsimulaties Hasselt
Simulaties van nieuwe kruispuntontwerpen op de Kempische Steenweg (N74) en circulatiemaatregelen op de Ring rond Hasselt (R71).

Minder hinder Viaduct Vilvoorde en Henneaulaan Zaventem
TML gaf ondersteuning en advies aan BAM Contractors voor de werken aan het Viaduct van Vilvoorde en voor de werken aan de Henneaulaan in Zaventem.

Mobiliteitsstudie wetenschapspark Campus Diepenbeek
Microsimulatie en optimalisatie van toekomstige ontsluitingsvarianten.

Vlaamse Bouwmeester Scan
Verruimende analyse met aanzetten van transitie naar een kwaliteitsvolle leefomgeving, vanuit een duurzamere omgang met het leefmilieu.

TERM 2020 Train or plane?
Jaarlijkse TERM-rapport over huidige ontwikkelingen op vlak van transport en milieu.

Uitbreidingsstudie LEZ Gent
In deze studie onderzoeken we de meest geschikte mogelijkheden tot uitbreiding van de huidige LEZ van Gent naar een groter gebied.

Sociale ongelijkheid en blootstelling aan luchtverontreiniging in Europese steden
Sociaaleconomisch kansarme mensen zijn regelmatig meer blootgesteld aan luchtverontreiniging en zijn daardoor kwetsbaarder voor de gevolgen hiervan.

Impactstudies SmartMove
De Brusselse regering is op 3 december tot een akkoord gekomen over een slimme kilometerheffing. De onderbouwing hiervan werd door TML gedaan in samenwerking met de Université Saint-Louis – Bruxelles. In onze impactstudie (NL en FR) staan de effecten op de mobiliteit en externe kosten van transport, budgettaire effecten en sociaal-economische effecten.

SUMI
De Europese Commissie heeft de benchmarking tool voor stedelijke mobiliteitsindicatoren (SUMI) vrijgegeven om de uitvoering van hun duurzame stedelijke mobiliteitsplannen op te volgen en te evalueren, en om de prestaties van hun eigen beleid te beoordelen.TML nam het voortouw bij de uitwerking van deze benchmarking-tool.

Blauwe Boulevard Hasselt
TML is verantwoordelijk voor de analyse en opmaken van de verkeerslichtenregelingen voor de 3 kruispunten op de Slachthuiskaai.

Ondersteuning MDVM
Dynamische verkeersmodellen capteren reistijden en files op een realistische manier en zijn daarom uitermate geschikt voor scenarioanalyses op lokaal en regionaal niveau ter ondersteuning van dynamisch verkeersmanagement.

Inrichtingsstudie “De Bieshoek”
TML stond in voor de analyse van de mobiliteitsaspecten en voerde een quickscan Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse uit voor dit project.

Overzicht van recente studies en beleid met betrekking tot de niet-uitlaatemissies van deeltjes als gevolg van de slijtage van remmen, banden en het wegdek
De uitstoot van niet-verbrandingsverontreinigende stoffen van voertuigen is de afgelopen twee decennia toegenomen. Dit omvat de uitstoot van remslijtage, bandenslijtage en wegslijtage.

Energiekosten, belastingen en het effect van overheidsinterventies op investeringen
Energiekosten, belastingen en het effect van overheidsinterventies op investeringen

Transportmodellen voor luchtkwaliteit
Nieuwe luchtkwaliteitsmodellen vereisen een nieuw type input met een hogere mate van ruimtelijke detaillering. Het knelpunt lijkt te liggen in de inschatting van het transportvolume op een fijnmazige kaart en de kwaliteit van de kaart met betrekking tot de geolocatie van de wegen.

Microsimulatie Ninovesteenweg Aalst
Opmaak voertuigafhankelijke lichtenregeling en microsimulatie van de deelkruispunten N405 Ninovesteenweg x Nachtegaalstraat x Industrielaan in Aalst

Ombouwen A12 tot primaire weg
TML bestudeert als deel van Team A12 de herinrichting van de A12 om de veiligheid en doorstroming voor alle verkeersdeelnemers te verbeteren.

Mobiliteit op vakantie voor mensen met een drempel
Onderzoek naar haalbare mobiliteitsoplossingen voor Vlaanderen.

WeCount
Met WeCount willen we burgers in beweging zetten om het voortouw te nemen in het aanmaken van gegevens, bewijs en kennis over mobiliteit in hun eigen buurt en straat. In het project staan vijf casestudies centraal die plaatsvinden in Madrid, Ljubljana, Dublin, Cardiff en Leuven. Voor die casestudies zetten we een aantal methodieken in uit de ‘citizen science’ om aan co-creatie te doen en maken we gebruik van innovatieve, goedkope en geautomatiseerde verkeerstellingssensoren.

MKBA verduurzaming spoorvervoer
[Nieuwe studie] In opdracht van de FOD Mobiliteit en Vervoer voerde TML een kosten-batenanalyse uit naar het verder verduurzamen van het spoorvervoer, door het verder afbouwen van de niet-geëlektrificeerde delen van het spoornetwerk.

Mobiscore
[Vervolgstudie] Een half jaar na de lancering van de Mobiscore voerde TML, i.s.m. het Departement Omgeving, een grondige analyse uit. Op basis daarvan zullen we voorstellen doen om tot een verbeterde Mobiscore te komen die beter aansluit bij de beleidsdoelstellingen.

Vacatures
Als onderzoeker bij Transport & Mobility Leuven kom je terecht binnen een multidisciplinair team en werk je mee aan onderzoeksprojecten op Europees en nationaal niveau.
Momenteel zijn we op zoek naar een Verkeerskundige.

Transport & Mobility Leuven wint Business Mobility Awards
Maandag 23 november 2020 maakte Vlaams minister van mobiliteit, Lydia Peeters, bekend dat Transport & Mobility Leuven de Business Mobility Award heeft gewonnen in de categorie kleine en middelgrote bedrijven.

Transport & Mobility Leuven tekent charter Baanbrekende Werkgever
Onlangs tekende Transport & Mobility Leuven het charter van Baanbrekende Werkgever '21.
Om als werknemer goed te functioneren in een organisatie is het belangrijk dat er voldoende aandacht is voor de fysieke en mentale gezondheid van de werknemer. Vertrouwen hebben in je werknemers om hybride werken mogelijk te maken is één van de factoren die hier toe bijdraagt.

Transport & Mobility Leuven wint API van het jaar met Telraam
De open data-toepassing zorgt ervoor dat burgers, overheden en studiebureau’s meer gedetailleerde informatie kunnen opvragen voor de actieve Telramen of deelelementen ervan.

TML-Thesisprijs 2021
Heb je dit jaar of vorig jaar een masterthesis afgerond over verkeer en transport, veiligheid, transport en ruimtelijke planning, transporttechnologie of vrachtvervoer aan een Belgische universiteit of hogeschool?
Als vooraanstaand studiebureau met nauwe banden met de KU Leuven willen wij innovatief onderzoek een duwtje in de rug geven! Klaar om met je onderzoek in de kijker te staan?
Meld je dan aan voor de TML-Thesisprijs 2021! Indienen kan tot en met 21 juli 2021.

TML Talks #8
Hoe (multi)modaal is duurzame logistiek intussen?
In deze 8ste TML Talks nemen we duurzame logistiek onder de loep.
Distributieve effecten van een regionale kilometerheffing in Vlaanderen
Tegenstanders van rekeningrijden uiten vaak hun bezorgdheid over de billijkheid van dit systeem. Op basis van een uitgebreide studie tonen wij aan dat de kosten en baten vooral afhangen van het profiel van de autogebruiker en niet van het inkomen, zodat huishoudens met een gemiddeld autogebruik over het algemeen voordeel hebben.