TREMOVE
Het eerste TREMOVE model werd ontwikkeld in 1997-1998 door de KU Leuven en DRI, en was bedoeld als een analytisch instrument om het tweede Europese Auto-Oil programma mee te ondersteunen.
Sinds 2002 ontwikkelde TML het model verder voor DG ENV. TREMOVE werd o.a. gebruikt voor de evaluatie van nieuwe standaarden voor de emissies van voertuigen (EURO-normen), rekeningrijden en CO2 beleid voor transport. We gebruikten het model ook voor het doorrekenen van maatregelen ivm zeeschepen, waaronder uitlaatgasreiniging (NOx, fijn stof), brandstofkwaliteit (SO2) en gebruik van walstroom.
In 2006-2007 werd het model grondig doorgelicht en vernieuwd. Zo werd de regionale dekking uitgebreid tot 31 landen en werd de tijdshorizon verlengd tot 2030. Verder werden nieuwe berekeningsmethodes toegepast in emissiemodule.
Recente projecten (TREMOVE SCP-CAR) omvatten de impact van eco-fiscaliteit en een schrootpremie op transportemissies en economie. TREMOVE werd uitgebreid met een nieuwe module die materiaalstromen (productie en afval) van wegtransport in kaart brengt. De meest recente versie is TREMOVE v3.1, die beschikbaar is bij het JRC van de Europese Commissie.
In 2009-2010 werd TREMOVE grondig vernieuwd waarbij vooral de invoerdata geactualiseerd werd. Dit project resulteerde in de jongste versies: “v3.3.2” en “v3.3.2 alt” waarbij de 2 versies overeen komen zoals gebruikt in het i-TREN project (3.3.2: iTREN Reference, 3.3.2 alt: Integrated).
Naast het Europese model hebben we ook een Belgische en een Vlaamse versie ontwikkeld.
Recente projecten

ClairCity
Vermindering van luchtvervuiling in steden; waarbij de burger centraal staat.

ASSESS
Tussentijdse evaluatie van de voortgang en impact van de TEN-netwerken en de andere beleidsmaatregelen van het Europees Witbo...

OPTIMISM
Verbeterd inzicht in duurzame mobiliteit op basis van geoptimaliseerde passagiersvervoersdata

e-Freight
De optimalisatie van informatie-uitwisseling voor modaal goederenvervoer

Impact van nieuwe weginfrastructuur op CO2
Het aanzuigeffect van nieuwe infrastructuur voor wegtransport op de uitstoot van broeikasgassen en de gevolgen voor het Belgi...

GhG-TransPoRD
De vermindering van broeikasgasemissies door transport na 2020

GLADYSTE
De modelstructuur van TREMOVE herschikken in een systeemdynamische codering

Nieuwe TREMOVE baseline
Ontwikkeling van een nieuw TREMOVE basisscenario voor impact assessment van het Witboek
TREMOVE UPDATE
Verdere ontwikkeling van het TREMOVE-transportmodel

Lichte vrachtwagens op de transportmarkt
Lichte vrachtwagens op de Europese transportmarkt
iTREN-2030
Geïntegreerd transport- en energiemodel tot 2030

TREMOVE US
TREMOVE training voor de Duke Universiteit van North Carolina

Evolutie transportsector 2050
Prospectie van de evolutie in de transportsector tot 2050

Marktpenetratie van LPG-auto's
Onderzoek naar de voordelen van een verhoogd marktaandeel LPG-auto's in de Europese autovloot

Kilometerheffing
Analyse van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen

Ecoscore
Analyse van geplande Vlaamse hervorming van de verkeersbelastingen

Economische effecten 80 km/u
Analyse van economische effecten van een reductie van de snelheidslimiet naar 80 km/u voor vrachtwagens op Belgische autosnel...

TREMOVE België
Emissies van wegverkeer in België 1990-2030

COBALT
Internalisatie van externe kosten op transportcorridors