Projecten en artikels van Tim Breemersch
-
Tim Breemersch
OnderzoekerTim Breemersch behaalde een diploma handelsingenieur en een bijkomende master in milieuwetenschappen en technologie. Hij werkte als business analist voor DHL International en specialiseert zich nu bij TML in het modelleren en het economisch evalueren van het milieu- en transportbeleid. Daarbij ligt de focus sterk op energie-efficiëntie en emissies van vracht- en personenvervoer; zowel op regionaal als op internationaal (Europees) niveau. Vanuit de combinatie van zijn economische en technische achtergrond was Tim op macroniveau actief betrokken bij onderzoek naar de evolutie van de concurrentiepositie van verschillende vervoersmodi als gevolg van gewijzigd beleid. Op microniveau voerde hij ook maatschappelijke kosten-batenanalyses uit van (transport)infrastructuurwerken.

AEROFLEX
Aerodynamische en flexibele vrachtwagens voor de nieuwe generatie wegtransport over lange afstand.

Transport van personen met beperkte mobiliteit
‘Best practices guide’ over het vervoer van personen met beperkte mobiliteit.

CIVITAS SATELLITE
Coördinatie van de innovatie- en onderzoeksprojecten in het kader van CIVITAS 2020.

Vloot, markt en CO2-uitstoot van personenauto's en bestelwagens
Dataverzameling en analyse om het inzicht in de vloot, markt en de CO2-uitstoot van de N2 en M2 voertuigcategorieën te verbeteren.

Level playing field voor goederenvervoer in België
Effect van een verderzetting van de subsidie op de betrokken markten en op het level playing field voor goederenvervoer in België

De tweedehandsmarkt voor auto's en lichte commerciële voertuigen in Europa
Prijshantering en doorverkoop van tweedehands auto's en lichte commerciële voertuigen

De kost van non-Schengen
Directe effecten van het opzeggen van het Schengen-verdrag op het wegtransport

Personenverkeer en mobiliteitsstatistieken
Europees project omtrent mobiliteitsstatistieken van personen op de weg

Ontwikkeling van een nieuw ondersteuningsmechanisme voor de logistieke sector
Ex-ante-analyse voor de opvolger van het Marco Polo programma van de EC in goederenlogistiek

CO2 emissievermindering van personenwagens - een geintegreerde aanpak
CO2 emissievermindering door niet-technologische maatregelen

Economische effecten van BTW tarieven op personenvervoer
Effecten van verschillende BTW regimes in de 28 lidstaten op de markt voor personenvervoer

I-C-EU
De impact van transportinfrastructuur op het internationale concurrentievermogen van Europa

Vrachtwagens en CO2
Technische CO2- reductiemaatregelen en hun kost

OPTIMISM
Verbeterd inzicht in duurzame mobiliteit op basis van geoptimaliseerde passagiersvervoersdata

Evaluatie van een studie over lange en zware vrachtwagens
Evaluatie van de studie "De impact van Megatrucks"

ECCONET
Effecten van klimaatverandering op het binnenlandse waterwegennetwerk
ETISplus
Europees Informatiesysteem voor Transportbeleid: ontwikkeling en implementatie van een methodologie voor dataverzameling voor Europese transportmodellering

Effectenbeoordeling van de internalisering in transport
Inventaris van bestaande maatregelen voor de internalisering van externe kosten van alle vervoersmodi

Impact van nieuwe weginfrastructuur op CO2
Het aanzuigeffect van nieuwe infrastructuur voor wegtransport op de uitstoot van broeikasgassen en de gevolgen voor het Belgisch klimaatbeleid

SUST-RUS
Ontwikkeling van een ruimtelijk-economisch-ecologisch model ter ondersteuning van het duurzaamheidsbeleid van Rusland

GhG-TransPoRD
De vermindering van broeikasgasemissies door transport na 2020

Een studie van co-modaliteit en mobiliteit bij eco driving
Dataverrijking toegepast op gedetailleerde mobiliteitsgegevens

Tweedehandswagens
Marktanalyse van Europese tweedehandswagens

Nieuwe TREMOVE baseline
Ontwikkeling van een nieuw TREMOVE basisscenario voor impact assessment van het Witboek

Concurrentiepositie Short Sea Shipping
Analyse van de concurrentiepositie van Short Sea Shipping ten opzichte van wegtransport en spoorvervoer

Effecten van een zondagsverbod op zwaar vrachtvervoer in Wallonië
Studie naar de economische, ecologische en verkeerseffecten in het Waals gewest van een rijverbod voor vrachtverkeer op zondag

ETS Vlaamse havens
Opname van internationaal transport in het Europese emissiehandelssysteem: 'invulling modaliteiten vanuit het perspectief van de Vlaamse havens'
TREMOVE UPDATE
Verdere ontwikkeling van het TREMOVE-transportmodel

Lichte vrachtwagens op de transportmarkt
Lichte vrachtwagens op de Europese transportmarkt

TREMOVE US
TREMOVE training voor de Duke Universiteit van North Carolina

Lange en zware vrachtwagens
De gevolgen van het aanpassen van Richtlijn 96/53/EC voor gewicht en grootte van vrachtwagens

Kilometerheffing
Analyse van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen

Verschuiven van lasten op arbeid naar rekeningrijden
Effecten van mogelijke scenario’s voor vergroening van de fiscaliteit, in casu rekeningrijden voor personenwagens

Optimalisatie spoor Gent-Terneuzen
Een prognose tot 2030 van de transportvolumes per spoor in havens van Terneuzen en Gent, ter voorbereiding van een analyse van de beschikbare capaciteit op het spoor, en een MKBA.

Wegwerken drempels voor bundeling van goederenstromen per spoor
In kaart brengen van de fysieke en organisatorische drempels voor de bundeling van goederenstromen per spoor in Vlaanderen, en bestuderen van de haalbaarheid van een mogelijke subsidie.

Impact van het 1st mobility package op het Europese goederenvervoer over de weg
Analyse van de impact van het '1st mobility package' op het Europese goederenvervoer over de weg, met specifieke focus op de perifere landen

Vlaamse Knooppuntenmonitor
Verkennende studie naar een instrument voor kwantitatieve analyse van de mobiliteit in de Vlaamse vervoersknooppunten

Bodies & Trailers CO2
Aanpassing emissieberekeningstool voor zware voertuigen om ook custom trailers en bodies te kunnen meerekenen.

Belastingdruk op transport
Analyse van de last van belastingen en heffingen op transport
Vrachtwagen van de toekomst – IRU werkgroep
Het definiëren van de vrachtwagen van de toekomst, op vlak van brandstofverbruik, veiligheid en operationele efficiëntie.

Energiekosten, belastingen en het effect van overheidsinterventies op investeringen
