De Super Eco Combi en het Nederlands klimaatbeleid
23060
2024
Nederland onderzocht hoeveel de Super Eco Combi (SEC), als onderdeel van een groter pakket CO2-reductiemaatregelen, kan bijdragen aan de internationaal overeengekomen klimaatdoelstellingen tegen 2030 - 2040. TML en Panteia analyseerden het marktpotentieel van de SEC in verschillende scenario’s en beoordeelden de impact op de efficiëntie van het vrachtvervoer, met aandacht voor verkeersveiligheid, infrastructuur en economische voordelen.
Nederland wilde weten hoe de Super Eco Combi (SEC), een voertuigcombinatie van 32 meter lang en 72 ton zwaar, kan bijdragen aan haar klimaatdoelen voor multimodaal goederentransport. In dat kader werkte TML samen met Panteia aan een studie naar het marktpotentieel van de SEC en hoe dit vervoersmiddel de CO2-uitstoot tegen 2030 - 2040 kan verminderen.
We verkenden het gebruik van de SEC in drie verschillende scenario’s: tussen logistieke knooppunten, rechtstreeks tussen bedrijven of een combinatie van beide. Hierbij werden technische vereisten zoals het type goederen, de rijomstandigheden en de wegstaat in kaart gebracht om de veiligheid en infrastructuur te waarborgen. De studie schatte vervolgens de impact van de SEC op het aandeel vrachtvervoer en de economische en maatschappelijke voordelen in en vergeleek dit met andere CO2-reductiemaatregelen. Daarnaast werden de effecten op verkeersveiligheid, files en het chauffeurstekort meegenomen.
Uit de studie blijkt dat de SEC een beperkt maar wel positief effect kan hebben op de CO2-uitstoot van het wegtransport. De meest bepalende factor daarbij is uiteraard de mate van inzet. De SEC zal een plaats in de markt moeten veroveren voor stromen die vooral over het hoofdwegennet gaan en die ook voldoende dik zijn, zodat de extra productiviteit van de SEC ten volle benut kan worden. Naast de klimaatbijdrage, kan de SEC ook bijdragen aan het verminderen van files, het verlichten van het chauffeurstekort en algemeen het robuuster maken van de logistieke structuur van Nederland.
Nederland wilde weten hoe de Super Eco Combi (SEC), een voertuigcombinatie van 32 meter lang en 72 ton zwaar, kan bijdragen aan haar klimaatdoelen voor multimodaal goederentransport. In dat kader werkte TML samen met Panteia aan een studie naar het marktpotentieel van de SEC en hoe dit vervoersmiddel de CO2-uitstoot tegen 2030 - 2040 kan verminderen.
We verkenden het gebruik van de SEC in drie verschillende scenario’s: tussen logistieke knooppunten, rechtstreeks tussen bedrijven of een combinatie van beide. Hierbij werden technische vereisten zoals het type goederen, de rijomstandigheden en de wegstaat in kaart gebracht om de veiligheid en infrastructuur te waarborgen. De studie schatte vervolgens de impact van de SEC op het aandeel vrachtvervoer en de economische en maatschappelijke voordelen in en vergeleek dit met andere CO2-reductiemaatregelen. Daarnaast werden de effecten op verkeersveiligheid, files en het chauffeurstekort meegenomen.
Uit de studie blijkt dat de SEC een beperkt maar wel positief effect kan hebben op de CO2-uitstoot van het wegtransport. De meest bepalende factor daarbij is uiteraard de mate van inzet. De SEC zal een plaats in de markt moeten veroveren voor stromen die vooral over het hoofdwegennet gaan en die ook voldoende dik zijn, zodat de extra productiviteit van de SEC ten volle benut kan worden. Naast de klimaatbijdrage, kan de SEC ook bijdragen aan het verminderen van files, het verlichten van het chauffeurstekort en algemeen het robuuster maken van de logistieke structuur van Nederland.