Projecten en artikels van Christophe Heyndrickx

  • christophe

    Christophe Heyndrickx

    Onderzoeker
    Christophe Heyndrickx is bio-ingenieur in landbouw- en milieueconomie en heeft een master in advanced economics. Daarnaast behaalde hij tijdens zijn loopbaan als onderzoeker bij TML een doctoraat in economie op het gebied van transport, energie en stadsontwikkeling. Christophe heeft ervaring als projectleider van verschillende grote EU-projecten en kleinere nationale projecten. Hij is gespecialiseerd in het modelleren van regionaal en nationaal economisch beleid, door gebruik te maken van algemene evenwichtsmodellering. Hij is betrokken bij modelontwikkeling op nationaal en Europees niveau en is verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van algemeen evenwichtsmodellen door TML. Daarnaast houdt hij zich bezig met het uitrekenen van sociale, milieu en transport-economische indicatoren, in het kader van duurzame economische ontwikkeling en transport. Hij heeft ook ervaring met adaptatie van transport aan veranderende klimaatcondities, planning van openbaar vervoer, de socio-economische impact van kilometerheffing en kosten-batenanalyse van infrastructuurprojecten.
    christophe.heyndrickx@tmleuven.be
    +32 16 74 51 21
Inrichtingsstudie De Bieshoek

Inrichtingsstudie “De Bieshoek”

Smartmove_web

Impactstudies SmartMove

De Brusselse regering is op 3 december tot een akkoord gekomen over een slimme kilometerheffing. De onderbouwing hiervan werd door TML gedaan in samenwerking met de Université Saint-Louis – Bruxelles. In onze impactstudie (NL en FR) staan de effecten op de mobiliteit en externe kosten van transport, budgettaire effecten en sociaal-economische effecten..

spoorweg

MKBA verduurzaming spoorvervoer

MKBA verduurzaming spoorvervoer door verdere elektrificatie van het Belgische spoorwegnet of vervanging van dieseltractie door andere duurzame vervoerswijzen.

spoor Gent-Terneuzen

Optimalisatie spoor Gent-Terneuzen

Een prognose tot 2030 van de transportvolumes per spoor in havens van Terneuzen en Gent, ter voorbereiding van een analyse van de beschikbare capaciteit op het spoor, en een MKBA.

15092

Verschuiven van lasten op arbeid naar rekeningrijden

Effecten van mogelijke scenario’s voor vergroening van de fiscaliteit, in casu rekeningrijden voor personenwagens

luchthaven Munchen - @Pixabay RitaE

ITACA

Het ITACA-project wil inzicht verwerven in de stimulerende en remmende factoren voor de opname van nieuwe technologieën in luchtverkeersmanagement.

Containers haven van Antwerpen - Afbeelding van HesselVisser op Pixabay

Vlaamse Knooppuntenmonitor

Verkennende studie naar een instrument voor kwantitatieve analyse van de mobiliteit in de Vlaamse vervoersknooppunten

file personenwagens

Kilometerheffing personenwagens

Wegenheffing personenwagens in Vlaanderen: het langverwachte rapport, mét cijfers!
Onze bijdragen zitten vooral in de tarificatie, technologie en handhaving, sociaal verantwoord beleid, en monitorin

informatiebord busstation

Basisbereikbaarheid bij het Vlaamse stads- en streekvervoer

Onderbouwing en financiering kernnet en bredere marktwerking aanvullend net.

veldweg

SMARTA

Geïnteresseerd in mobiliteit in landelijke gebieden? Registreer je voor onze webinars in juni en juli!

vrachtwagen

I-C-EU

De impact van transportinfrastructuur op het internationale concurrentievermogen van Europa

selectionArtboard1-ws

Kilometerheffing

Analyse van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen

ISEEM

ISEEM

De ontwikkeling en implementatie van een geïntegreerd ruimtelijk-economisch-ecologisch model voor België

TML185s

ISEEM-Benelux

Geïntegreerd regionaal economisch model Benelux

TML050s

Update van de elasticiteiten in het Hermin Model

Identificatie en aggregatie van de elasticiteiten van spill-over effecten door input-output verbanden en externaliteiten in de belangrijkst sectoren die co-financiering krijgen in het EU Cohesiebeleid

SUST-RUS

Ontwikkeling van een ruimtelijk-economisch-ecologisch model ter ondersteuning van het duurzaamheidsbeleid van Rusland

E40 - Haspengouw

MKBA verbinding Sint-Truiden (Haspengouw) - E40

ICEWIN

Economische effecten van transportonderbrekingen in de Baltische Zee wegens ijswinters

tabel rebound effecten

Rebound effecten milieumaatregelen

Indirecte effecten van milieumaatregelen

schip binnenvaart

ECCONET

Effecten van klimaatverandering op het binnenlandse waterwegennetwerk

NEUJOBS

Werkgelegenheid 2025: Hoe de veelvoudige veranderingen de Europese arbeidsmarkt zullen beïnvloeden

Impact kilometerheffing vrachtwagens op Belgische voedingsindustrie

Inschatting directe kosten en economische impact van de kilometerheffing vrachtwagens op de voedingsindustrie.

ToPDAd

Beleidsondersteunende modelontwikkeling voor de analyse van regionale adaptatiestrategieën

change

Distributieve effecten van een regionale kilometerheffing in Vlaanderen

Tegenstanders van rekeningrijden uiten vaak hun bezorgdheid over de billijkheid van dit systeem. Op basis van een uitgebreide studie tonen wij aan dat de kosten en baten vooral afhangen van het profiel van de autogebruiker en niet van het inkomen, zodat huishoudens met een gemiddeld autogebruik over het algemeen voordeel hebben.

© 2021 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign