Kosteneffectiviteit van stille nachten

24033

TML evalueerde drie scenario’s voor strengere geluidsbeperkingen op Brussels Airport door hun economische, sociale, milieu- en gezondheidseffecten te vergelijken met de huidige situatie. De analyse richtte zich op het effect van minder of geen nachtvluchten, met als doel stillere nachten en een betere levenskwaliteit voor omwonenden.


Het Ministerieel Besluit van 21 januari 2009 legt geluidsnormen vast voor luchthaven Brussel Nationaal, maar sindsdien zijn deze normen niet meer aangepast. Destijds werd het maximale aantal nachtvluchten (tussen 23:00 en 05:59) vastgesteld op 16.000.
 
In deze studie bekeken we de gevolgen van het lager instellen van dit aantal en/of het jaarlijks quotum op nul te zetten – wat neerkomt op het afschaffen van nachtvluchten. Het doel hiervan is een aanzienlijke vermindering van de lawaaihinder: stille nachten en minder lawaai overdag. Dit zou moeten leiden tot een verbeterde levenskwaliteit voor de buurtbewoners van de luchthaven.
 
Met deze studie beoordeelden we de kosteneffectiviteit van drie scenario’s voor geluidsbeperkingen. Concreet vergeleken we de economische, sociale en milieu- en gezondheidsgerelateerde effecten van volgende scenario’s met die van het huidige scenario:
  1. De quota counts zoals uiteengezet in het ontwerp van ministerieel besluit (stille nachten), met onmiddellijke tenuitvoerlegging.
  2. Stille nachten met geleidelijke invoering.
  3. Lage quota counts ‘s nachts met geleidelijke invoering. 

Opdrachtgever

FOD Mobiliteit en Vervoer

Ons team

Eef Delhaye, Christophe Heyndrickx, Saskia Van der Loo
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign