Veiligheidsgerelateerde verkeersinformatie

25071
De Europese Commissie herziet haar regels rond veiligheidsgerelateerde verkeersinformatie om de manier waarop veiligheidswaarschuwingen worden gedeeld in een tijdperk van geconnecteerde voertuigen en realtimegegevens te verbeteren. TML analyseert de huidige marktsituatie en de verwachte gevolgen van nieuwe beleidsopties.


Hoe kunnen weggebruikers in heel Europa tijdig veiligheidswaarschuwingen ontvangen, ongeacht waar ze rijden? Met de snelle evolutie van geconnecteerde voertuigen, sensoren en digitale kaarten verandert de manier waarop we verkeersinformatie delen snel. Maar de huidige Europese regels voor veiligheidsgerelateerde verkeersinformatie (SRTI), die sinds 2013 van kracht zijn, sluiten mogelijk niet meer aan bij deze snel veranderende realiteit. Daarom herziet de Europese Commissie haar regelgeving om veiligheidswaarschuwingen nauwkeuriger, betrouwbaarder en breder beschikbaar te maken.

In deze ondersteunende studie werken TML, Ramboll en Traficon samen om te beoordelen wat werkt, wat ontbreekt en wat er moet veranderen. De studie onderzoekt de rol van verschillende actoren, van overheidsinstanties en wegbeheerders tot kaartleveranciers en autofabrikanten, en kijkt hoe nieuwe technologieën beter kunnen bijdragen aan meer verkeersveiligheid.

TML coördineert het onderzoek en is specifiek verantwoordelijk voor het analyseren van de verwachte veiligheidseffecten van verschillende beleidsopties, op basis van ervaring met veiligheidsevaluaties en effectbeoordelingen. We definiëren ook een basisscenario en beoordelen hoe elke maatregel de verkeersveiligheid in de komende jaren kan beïnvloeden. Ons doel is ervoor te zorgen dat toekomstige regels zowel realistisch als effectief zijn, zodat de wegen voor iedereen veiliger worden.

Opdrachtgever

Europese Commissie, DG MOVE

Partners

Ramboll, Traficon

Ons team

Stijn Daniels, Sven Maerivoet, Raf Mesotten
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign