Raamovereenkomst verkeersveiligheid 2.0

24009
Om investeringsbeslissingen rond verkeersveiligheid sterker te onderbouwen, laat het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) gericht onderzoek uitvoeren. TML is één van de geselecteerde aanbieders.

Het werk is opgedeeld in zes verschillende onderzoekspercelen, die elk inspelen op een ander aspect van verkeersveiligheidsbeleid:
  1. Data-analyse, zoals het diepgaand analyseren van gegevens over verkeersongevallen.
  2. Evaluatie van beleidsmaatregelen, met aandacht voor effectiviteit en mogelijke bijsturing.
  3. Terrein- en simulatieonderzoek, zowel voor het in kaart brengen van risico’s bij bestaande infrastructuur als voor het inschatten van de impact van geplande ingrepen vóór ze breed worden uitgerold.
  4. Gedragsmetingen, om beter te begrijpen hoe weggebruikers omgaan met infrastructuur en maatregelen.
  5. Ontwikkeling van innovatieve methoden en tools, ter ondersteuning van een toekomstgericht verkeersveiligheidsbeleid.
  6. Benchmarking, bijvoorbeeld via literatuuronderzoek en/of gerichte bevragingen.

Deze brede aanpak laat toe om zowel acute problemen als structurele beleidsvragen onder de loep te nemen. Door verschillende onderzoeksvormen te combineren, helpt TML MOW om beter onderbouwde keuzes te maken voor een veiliger mobiliteitssysteem.

Opdrachtgever

Vlaamse overheid, Departement MOW

Partners

OCW, Tilkon, Tim De Ceunynck

Ons team

Stijn Daniels, Eef Delhaye
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign