De Europese markt voor wegtransport en de implementatie van het Eerste Mobiliteitspakket

23089
In opdracht van DG MOVE onderzocht TML de Europese markt voor wegtransport en de handhaving van het Eerste Mobiliteitspakket, dat eerlijke lonen en concurrentie wil bevorderen en controle op cabotage verbeteren.

Deze studie, uitgevoerd voor DG MOVE, had twee doelen: een nieuw analyserapport over de Europese wegvervoermarkt opstellen, en de impact van het Eerste Mobiliteitspakket onderzoeken. Dat pakket, ingevoerd in 2022, moest de sector eerlijker en socialer maken via nieuwe regels over cabotage, vestiging, detachering van chauffeurs en markttoegang voor lichte vrachtwagens.
De studie combineerde gegevens van Eurostat en lidstaten met eigen enquêtes en interviews. TML werkte hiervoor samen met de Universiteit Antwerpen.

Belangrijkste bevindingen
  • Sterke groei, vooral in internationaal vervoer door bedrijven uit Polen, Roemenië en de Baltische staten, die ook actief zijn in cabotage.
  • Meer pakketten en gegroepeerde goederen, minder traditionele ladingen zoals textiel en metaal.
  • Kleine bedrijven domineren: van de ca. 560.000 transporteurs in de EU heeft de meerderheid minder dan tien werknemers en werkt vaak als onderaannemer van grote spelers. De grootste 1% haalt 40% van de omzet.
  • Harde prijsconcurrentie, vooral door lagere loonkosten in Oost-Europa, beperkt de winst en investeringsruimte.

Effect van het Mobiliteitspakket
Het pakket wil eerlijke lonen en concurrentie bevorderen en de controle op cabotage verbeteren. Toch blijkt de handhaving nog zwak: regels worden niet overal gelijk toegepast, vooral rond detachering. Betere naleving blijft cruciaal om een gelijk speelveld te creëren.

Opdrachtgever

Europese Commissie, DG MOVE

Partners

Universiteit Antwerpen

Ons team

Tim Breemersch, Bruno Van Zeebroeck
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign