Alliantie Goederenvervoermodel – tijdlijnsmodellering

24072
TML verbetert het BasGoed-model, dat de toekomstige vraag naar goederenvervoer in Nederland voorspelt, door capaciteitsbeperkingen beter te integreren. We maken een stappenplan om realistischere prognoses te maken en de impact van capaciteitslimieten duidelijker te tonen.


TML werkt mee aan het verbeteren van BasGoed, het nationale model dat de toekomstige vraag naar goederenvervoer in Nederland voorspelt. Het model analyseert hoe goederen zich verdelen over de verschillende vervoersmogelijkheden, rekening houdend met factoren zoals transportkosten en reistijd. BasGoed is daarom een belangrijk hulpmiddel bij de planning van en beleidsvorming rond goederentransport over weg, spoor, binnenvaart, zeevaart en pijpleidingen.

Op dit moment houdt BasGoed echter nog geen rekening met de capaciteitsbeperkingen van transportinfrastructuur, wat kan leiden tot minder nauwkeurige voorspellingen. Dit is vooral relevant nu de congestie toeneemt, er beperkte spoorcapaciteit is en wachttijden bij terminals langer worden. Bovendien hebben veranderingen door de energietransitie en klimaatverandering, zoals schommelingen in de waterstanden, invloed op het vervoerslandschap.

TML onderzoekt hoe deze capaciteitsbeperkingen beter in het model kunnen worden opgenomen. We bieden een overzicht van relevante capaciteitsproblemen, zoals beperkingen in infrastructuur en vervoersdiensten. Daarnaast maken een stappenplan voor zowel korte- als lange-termijnverbeteringen op basis van eerdere studies en input uit workshops. Deze aanpassingen moeten BasGoed niet alleen nauwkeuriger maken in het voorspellen van de goederenvervoervraag, maar ook helpen bij het identificeren en aanpakken van knelpunten.

Opdrachtgever

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (NL)

Partners

Alliantie Goederenvervoermodel

Ons team

Griet De Ceuster, Kristof Carlier, Christophe Heyndrickx, Saskia Van der Loo
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign