Road Rush Barometer voor Brussels Airport
24124
2025
Brussels Airport staat voor grote mobiliteitsuitdagingen door langdurige werken rond SPI.RO en het viaduct van Vilvoorde. TML ontwikkelt een analysemethode en voorspellend verkeersmodel dat de extra reistijden berekent en omzet in toepasbare output voor planners, apps en communicatie.
Brussels Airport staat de komende jaren voor een stevige mobiliteitsuitdaging met grote werkzaamheden aan SPI.RO en het viaduct van Vilvoorde. Gezien 74% van alle luchthavenverplaatsingen die via de weg verlopen, kan elke extra minuut file meteen een grote impact hebben op passagiers, medewerkers en de dagelijkse werking.
Met de Road Rush Barometer wil Brussels Airport die impact niet alleen begrijpen, maar ook vooruitkijken: hoeveel extra reistijd veroorzaakt elke fase van de werken? Wanneer ontstaat de grootste hinder? En hoe kunnen reizigers tijdig en helder geïnformeerd worden? De studie combineert een grondige analyse van alle werfsituaties met een voorspellend model dat extra reistijden berekent per tijdsblok, dagtype en herkomstzone.
TML ontwikkelt hiervoor de volledige analysemethode. Met het macrodynamisch verkeersmodel (MDVM) simuleren we hoe rijstrookinnames, snelheidsverlagingen en knelpunten zich vertalen in filevorming en reistijdverlies. Waar nodig verfijnen we de resultaten met floating-car data. Tot slot zetten we alle reistijdvoorspellingen om in duidelijke, bruikbare output die kan worden geïntegreerd in routeplanners, apps en luchthavencommunicatie.
Brussels Airport staat de komende jaren voor een stevige mobiliteitsuitdaging met grote werkzaamheden aan SPI.RO en het viaduct van Vilvoorde. Gezien 74% van alle luchthavenverplaatsingen die via de weg verlopen, kan elke extra minuut file meteen een grote impact hebben op passagiers, medewerkers en de dagelijkse werking.
Met de Road Rush Barometer wil Brussels Airport die impact niet alleen begrijpen, maar ook vooruitkijken: hoeveel extra reistijd veroorzaakt elke fase van de werken? Wanneer ontstaat de grootste hinder? En hoe kunnen reizigers tijdig en helder geïnformeerd worden? De studie combineert een grondige analyse van alle werfsituaties met een voorspellend model dat extra reistijden berekent per tijdsblok, dagtype en herkomstzone.
TML ontwikkelt hiervoor de volledige analysemethode. Met het macrodynamisch verkeersmodel (MDVM) simuleren we hoe rijstrookinnames, snelheidsverlagingen en knelpunten zich vertalen in filevorming en reistijdverlies. Waar nodig verfijnen we de resultaten met floating-car data. Tot slot zetten we alle reistijdvoorspellingen om in duidelijke, bruikbare output die kan worden geïntegreerd in routeplanners, apps en luchthavencommunicatie.