Remtesten voor zware voertuigen

25084
Van 2025 tot 2028
De Ierse overheid onderzoekt of remprestaties van zware voertuigen beter voorspeld kunnen worden via extrapolatie, omdat de huidige tests niet altijd het echte remgedrag weerspiegelen. TML ondersteunt dit onderzoek met data-analyse en expertise in verkeersveiligheid en Europese regelgeving.


Een betrouwbare remtest is cruciaal voor de veiligheid van zware voertuigen, maar in de praktijk schiet de huidige methode soms tekort. Roller Brake Testers meten vooral in lichte omstandigheden, waardoor verborgen defecten of afwijkend remgedrag op de weg niet altijd aan het licht komen. Dat creëert onzekerheid voor de inspectiediensten én risico’s op het terrein.

De Ierse Road Safety Authority onderzoekt daarom of remprestaties slimmer kunnen worden ingeschat via extrapolatie: kun je op basis van een beperkt aantal metingen toch nauwkeurig voorspellen hoe een voertuig remt bij een hogere druk of met lading? Het project vergelijkt internationale praktijken, analyseert alternatieve testmethodes en beoordeelt welke aanpak het meest betrouwbaar, haalbaar en veilig is voor de Ierse context.
 
TML versterkt het projectteam met expertise in data-analyse, verkeersveiligheid en Europese regelgeving. We analyseren de beschikbare voertuig- en testdata, denken mee over de beoordeling van extrapolatiemethoden en brengen een bredere Europese blik binnen.

Periode

Van 2025 tot 2028

Opdrachtgever

RSA Ireland

Partners

Scarlett Research, Castec Consulting Limited, Apollo Vehicle Safety, WSP

Ons team

Tim Breemersch, Stijn Daniels, Bart Ons
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign