Alternatieven voor Belgische dieseltreinen
24115
Op enkele Belgische lijnen rijden nog dieseltreinen. TML analyseert voor Infrabel welke investering – diesels, elektrificatie of batterijtreinen – de meeste maatschappelijke meerwaarde biedt.
Spoorvervoer stoot aanzienlijk minder broeikasgassen uit dan andere vormen van gemotoriseerd transport, zeker wanneer de lijnen elektrisch zijn. Toch rijden op enkele Belgische spoorlijnen nog steeds dieseltreinen. Aangezien de verdere uitbouw van het spoor een belangrijke rol speelt in het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021–2030, onderzoekt TML voor Infrabel welke investeringsoptie de grootste maatschappelijke meerwaarde biedt.
We vergelijken drie scenario’s: de inzet van nieuwe dieseltreinen, volledige elektrificatie van het net of een minimale gedeeltelijke elektrificatie gecombineerd met batterijtreinen. De analyse richt zich op vier lijnen waar vandaag nog dieselmaterieel in gebruik is.
TML bouwt voort op de Quickscan-tool voor spoorlijnen, die we eerder ontwikkelden voor Infrabel. De tool werd uitgebreid om de evaluatie van het elektrificeren van spoorlijnen te vergemakkelijken: we pasten de tool aan met nieuwe kentallen en inzichten uit vergelijkbare elektrificatieprojecten. Zo ondersteunen onze MKBA’s een onderbouwde keuze voor een duurzaam en efficiënt spoornet.
Spoorvervoer stoot aanzienlijk minder broeikasgassen uit dan andere vormen van gemotoriseerd transport, zeker wanneer de lijnen elektrisch zijn. Toch rijden op enkele Belgische spoorlijnen nog steeds dieseltreinen. Aangezien de verdere uitbouw van het spoor een belangrijke rol speelt in het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021–2030, onderzoekt TML voor Infrabel welke investeringsoptie de grootste maatschappelijke meerwaarde biedt.
We vergelijken drie scenario’s: de inzet van nieuwe dieseltreinen, volledige elektrificatie van het net of een minimale gedeeltelijke elektrificatie gecombineerd met batterijtreinen. De analyse richt zich op vier lijnen waar vandaag nog dieselmaterieel in gebruik is.
TML bouwt voort op de Quickscan-tool voor spoorlijnen, die we eerder ontwikkelden voor Infrabel. De tool werd uitgebreid om de evaluatie van het elektrificeren van spoorlijnen te vergemakkelijken: we pasten de tool aan met nieuwe kentallen en inzichten uit vergelijkbare elektrificatieprojecten. Zo ondersteunen onze MKBA’s een onderbouwde keuze voor een duurzaam en efficiënt spoornet.