Alliantie Goederenvervoermodel

24004

De Alliantie Goederenvervoermodellen versterkt met nieuwe modellen en kennis Nederland’s positie in het goederenvervoer. TML leidt hierbij subprojecten rond modelverfijning, belastingen en voertuigontwikkeling.


De Rijksoverheid wil Nederlands wereldpositie in het goederenvervoer behouden en versterken. Om dit te bereiken, moeten ladingstromen betrouwbaar, efficiënt, snel, veilig en duurzaam door het systeem bewegen. Rijkswaterstaat Water, Verkeer en Leefomgeving, verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het beheer van strategische goederenvervoermodellen, stelde daarom een meerjarenagenda op.

Een belangrijk onderdeel van de meerjarenagenda is de Alliantie Goederenvervoermodellen (GVM), een nieuwe samenwerking tussen tien marktpartijen (Charta, Fileradar, Tenuki, Dat.Mobility, Demis, Ecorys, Panteia, RWS, Significance, Vortech en TML). Deze samenwerking loopt van mei 2024 tot mei 2027, met drie mogelijke verlengingen, waardoor de totale looptijd acht jaar kan zijn. 
De doelen van de Alliantie GVM zijn als volgt:
  • Het beste model voor goederenvervoer in Nederland ontwikkelen.
  • Kennis opbouwen en delen over goederenvervoersprognoses en modellen.
  • Innovatie bevorderen door open en transparante samenwerking.
  • Flexibel inspelen op beleidsvragen, nieuwe inzichten en noodzakelijke verbeteringen.

TML neemt binnen deze Alliantie de leiding over verschillende subprojecten. We verfijnen het basismoment van het model (project 25049), voeren analyses uit naar mogelijke belastingen (project 25062) en elasticiteiten (project 25061), en ontwikkelen een voertuigmodel voor bestel- en vrachtwagens (project 25043).

Opdrachtgever

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (NL)

Partners

Alliantie Goederenvervoermodel

Ons team

Kristof Carlier, Christophe Heyndrickx
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign