Impact Monitor – Horizon Europe

22006
Van 2023 tot 2025
De EU streeft ernaar de netto-uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met minstens 55% te verminderen en tegen 2050 klimaatneutraal te zijn, maar de groei van het luchtvervoer verhoogt de uitstoot. TML werkte mee aan een beoordelingskader en toolbox om de impacts van onderzoek en innovatie in de luchtvaart te evalueren en demonstreren.


De Europese Unie heeft ambitieuze doelstellingen vastgesteld om de netto-uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met minstens 55% te verminderen ten opzichte van 1990 en om tegen 2050 de eerste klimaatneutrale regio te zijn. Hoewel de energie-efficiëntie van vliegtuigen de afgelopen decennia is verbeterd, heeft de groei van het luchtvervoer deze verbeteringen steeds overtroffen, waardoor de uitstoot van broeikasgassen door de sector is toegenomen. De luchtvaartsector staat voor de uitdaging om veilig, betrouwbaar en betaalbaar luchtvervoer met lage tot nulemissie te ontwikkelen en in te zetten.


De overgang naar klimaatneutraliteit zal de luchtvaart veranderen. Onderzoek en innovatie (O&I) in de luchtvaart zal een grote invloed hebben op de snelheid waarmee de overgang naar klimaatneutraliteit kan plaatsvinden, met directe gevolgen voor de bijbehorende kosten, effecten en nevenvoordelen zoals een betere luchtkwaliteit, meer werkgelegenheid, sociale integratie en een kleinere afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.

In deze context had Impact Monitor tot doel om een coherent en holistisch kader en instrumentarium voor effectbeoordeling op te zetten om de ecologische, economische en maatschappelijke gevolgen van Europees O&I in de luchtvaart te beoordelen.
Hierbij voerde TML volgende twee taken in het project uit:
  1. Bijdragen aan het opzetten van het beoordelingskader en de toolbox.
  2. Het kader en de toolbox voor twee specifieke gevalsstudies demonstreren: (i) de evaluatie van de impacts van Continuous Descent Operations in een luchthaven en (ii) beleidsmaatregelen die het gebruik van duurzame brandstoffen ondersteunen.

De rapporten van het project zullen op de website van het project gepubliceerd worden. Daarnaast werden de twee gevalsstudies gepubliceerd in Engineering Proceedings.

Periode

Van 2023 tot 2025

Opdrachtgever

Europese Commissie, Horizon Europe

Partners

DLR (coördinator/coordinator), ONERA, NLR, CIRA, Cranfield University, EASN, University of Stuttgart, University of Patras, Universitat Polytècnica de Catalunya

Ons team

Inge Mayeres, Emanuela Peduzzi, Saskia Van der Loo
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign