TransAID

15104
Van 2017 tot 2020
Met TransAID onderzoeken we de effecten van geautomatiseerde voertuigen op verkeersveiligheid en -efficiëntie.  Daarbij focusen we vooral de zogenaamde 'Transition Areas' - situaties waarin de nieuwe geatomatiseerde wagensystemen niet functioneren.  Dat kan veroorzaakt worden door systeembeperkingen, ontbrekende wegmarkeringen, storingen aan de sensoren, complexe kruispunten, of bouwwerven.  TML zal zich richen op de dynamische modellering van rijgedrag in relatie tot geautomatiseerde voertuigen en verschillende niveaus van autonomie. Daarnaast zullen we  een impactanalyse uitvoeren van verschillende beheersstrategieën m.b.t. congestieniveaus, emissies, en verkeersveiligheid (externe kosten).

Meer info:
Bij de introductie van geautomatiseerde voertuigen in het verkeer zullen er op de weg bepaalde zones en situaties ontstaan waarbij geautomatiseerde voertuigen volledig automatisch kunnen functioneren, en andere waarbij dat niet mogelijk is.  In die zogenaamde 'Transition Areas' zullen geautomatiseerde voertuigen hun niveau van automatisatie moeten aanpassen, en mogelijk zelfs de controle terug aan de bestuurder moeten overdragen.
Met TransAID modelleren we het gedrag van zowel bestuurders als voertuigen, en realistische voertuig-tot-voertuig en voertuig-tot-infrastructuur communicaties bij beperkte bandbreedte.  Daarnaast formuleren we advies voor voertuigen, waarbij we gebruikmaken van metingen van verkeersstromingen, gesimuleerde veiligheidsmaatregelen om verkeersveiligheid te beoordelen, en vooropgestelde beleidsdoelstellingen. Dit systeem wordt dan in zijn geheel ingeladen in een grote geïntegreerde simulator, waarna de meest veelbelovende oplossingen worden geïmplementeerd onder de vorm van echte prototypes, die dan gedemonstreerd worden bij realistische stedelijke omstandigheden. Op basis daarvan zullen we richtlijnen formuleren voor het rijden bij dit soort omstandigheden.  Deze richtlijnen bevatten ook een gids met de acties en de noodzakelijke ingrepen aan de infrastructuur die nodig zijn voor de komende 15 jaar opdat conventionele, geconnecteerde, en geautomatiseerde voertuigen zich vlot samen door het verkeer kunnen bewegen.

Periode

Van 2017 tot 2020

Opdrachtgever

Europese Commissie - Horizon 2020

Partners

Deutsches Zentrum fuer Luft- und Raumfahr (DLR), Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC), Dynniq, Map Traffic Management (MAPtm), Ethniko Kentro Erevnas kai Technologikis Anaptyxis (CERTH), Universidad Miguel Hernandez de Elche (UMH)

Ons team

Lars Akkermans, Kristof Carlier, Sven Maerivoet, Inge Mayeres
© 2018 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign

TML gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Ok, ik accepteer cookies