TransAID

15104
Van 2017 tot 2020
Benieuwd naar de bevindingen van dit project?  De presentaties en video's van de eindconferentie staan online!
Bekijk de webpagina:
https://www.transaid.eu/final-event

Met TransAID onderzochten we de effecten van geautomatiseerde voertuigen op verkeersveiligheid en -efficiëntie. Daarbij analyseerden we vooral de zogenaamde 'Transition Areas' - situaties waarin de nieuwe geatomatiseerde wagensystemen niet werken. Dat kan veroorzaakt worden door systeembeperkingen, ontbrekende wegmarkeringen, storingen aan de sensoren, complexe kruispunten, of bouwwerven.
TML focuste zich op de dynamische modellering van rijgedrag in relatie tot geautomatiseerde voertuigen en verschillende niveaus van autonomie. Daarnaast voerden we  een impactanalyse uit van verschillende beheersstrategieën m.b.t. congestieniveaus, emissies, en verkeersveiligheid (externe kosten). TML coördineerde ook alle disseminatie van het project.
Bij de introductie van geautomatiseerde voertuigen in het verkeer zullen er op de weg bepaalde zones en situaties ontstaan waarbij geautomatiseerde voertuigen volledig automatisch kunnen functioneren, en andere waarbij dat niet mogelijk is. In die zogenaamde 'Transition Areas' zullen geautomatiseerde voertuigen hun niveau van automatisatie moeten aanpassen, en mogelijk zelfs de controle terug aan de bestuurder moeten overdragen.
Met TransAID modelleerden we het gedrag van zowel bestuurders als voertuigen, en realistische voertuig-tot-voertuig en voertuig-tot-infrastructuur communicaties bij beperkte bandbreedte. Daarnaast formuleerden we advies voor voertuigen, waarbij we gebruik maakten van metingen van verkeersstromen, gesimuleerde veiligheidsmaatregelen om verkeersveiligheid te beoordelen, en vooropgestelde beleidsdoelstellingen. Dit systeem werd dan in zijn geheel ingeladen in een grote geïntegreerde simulator, waarna de meest veelbelovende oplossingen werden geïmplementeerd onder de vorm van echte prototypes, die dan gedemonstreerd werden bij realistische stedelijke omstandigheden. Op basis daarvan formuleerden we richtlijnen voor het rijden onder dit soort omstandigheden. Deze richtlijnen bevatten ook een gids met de acties en de noodzakelijke ingrepen aan de infrastructuur die nodig zijn voor de komende 15 jaar opdat conventionele, geconnecteerde, en geautomatiseerde voertuigen zich vlot samen door het verkeer kunnen bewegen.

Periode

Van 2017 tot 2020

Opdrachtgever

Europese Commissie, Horizon 2020

Partners

Deutsches Zentrum fuer Luft- und Raumfahr (DLR), Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC), Dynniq, Map Traffic Management (MAPtm), Ethniko Kentro Erevnas kai Technologikis Anaptyxis (CERTH), Universidad Miguel Hernandez de Elche (UMH)

Ons team

Lars Akkermans, Kristof Carlier, Sven Maerivoet, Bart Ons, Péter I. Pápics, Stef Tourwé
© 2021 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign