MKBA's TUC RAIL
24040
Dit project onderzoekt hoe vier spoorprojecten in en rond Gent de bereikbaarheid voor reizigers en goederen kunnen verbeteren, met oog voor kosten, baten en ruimtelijke inpassing. TML voert hiervoor maatschappelijke kosten-batenanalyses en een capaciteitsanalyse uit.
In opdracht van TUC RAIL voert TML maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA’s) uit voor vier spoorprojecten in Vlaanderen. Drie daarvan liggen in en rond Gent en raken dezelfde knelpunten zoals Gent-Sint-Pieters, Dampoort en Ledeberg. De projecten passen binnen de prioriteiten van de Vlaamse en federale ministers van Mobiliteit en maken deel uit van de investeringsplannen van Infrabel en NMBS.
Het gaat om de lijnen Puurs–Dendermonde–Aalst, Gent–Eeklo, Gent–Zelzate en de verbinding Antwerpen–Gent. Samen bepalen deze investeringen de toekomstige bereikbaarheid van de Gentse regio, voor reizigers én goederen. De MKBA’s helpen de meest wenselijke alternatieven te selecteren, rekening houdend met kosten, baten en ruimtelijke inpassing.
Omdat de projecten nauw verweven zijn, start TML met een capaciteitsanalyse om de onderlinge afhankelijkheden bloot te leggen. Zo ontstaat een duidelijk beeld van de impact van extra treinverbindingen, zowel afzonderlijk als in combinatie. Daarmee bieden de analyses waardevolle input voor strategische keuzes over de toekomst van het spoor in en rond Gent.
In opdracht van TUC RAIL voert TML maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA’s) uit voor vier spoorprojecten in Vlaanderen. Drie daarvan liggen in en rond Gent en raken dezelfde knelpunten zoals Gent-Sint-Pieters, Dampoort en Ledeberg. De projecten passen binnen de prioriteiten van de Vlaamse en federale ministers van Mobiliteit en maken deel uit van de investeringsplannen van Infrabel en NMBS.
Het gaat om de lijnen Puurs–Dendermonde–Aalst, Gent–Eeklo, Gent–Zelzate en de verbinding Antwerpen–Gent. Samen bepalen deze investeringen de toekomstige bereikbaarheid van de Gentse regio, voor reizigers én goederen. De MKBA’s helpen de meest wenselijke alternatieven te selecteren, rekening houdend met kosten, baten en ruimtelijke inpassing.
Omdat de projecten nauw verweven zijn, start TML met een capaciteitsanalyse om de onderlinge afhankelijkheden bloot te leggen. Zo ontstaat een duidelijk beeld van de impact van extra treinverbindingen, zowel afzonderlijk als in combinatie. Daarmee bieden de analyses waardevolle input voor strategische keuzes over de toekomst van het spoor in en rond Gent.