Vilvoorde verkeer- en parkeergeleiding met ANPR- en PGS-technologie

21018
Van 2021 tot 2023
In opdracht van de stad Vilvoorde onderzocht TML slimme digitale oplossingen om congestie en zwaar verkeer in het centrum van Vilvoorde terug te dringen. Deze oplossingen steunen op ANPR-technologie en dynamische bewegwijzering maar ook op tele-informatiesystemen die de bestuurders in de wagen in realtime bereiken en begeleiden.



De bereikbaarheid en leefbaarheid binnen de stad Vilvoorde staan onder toenemende druk door het toenemend gemotoriseerd verkeer dat geen bestemming heeft in de stad. Dit leidt tot meer congestie en sluipverkeer en vertraagt het openbaar vervoer. Door de drukte ogen de straten minder vriendelijk voor zachte mobiliteitsvormen. De stad Vilvoorde wenste te investeren in een ANPR-systeem dat doorgaand vrachtverkeer uit de stadskern weert. Daarnaast wilde de stad investeren in een slim parkeergeleidingssysteem dat het autoverkeer met een lokale bestemming naar een aanbevolen parkeerplaatsen stuurt.

TML nam de leiding in twee studies. Een eerste studie had als onderwerp een digitaal systeem dat overtredingen van beperkingen op doorgaand verkeer vaststelt. De tweede studie onderzocht een digitaal systeem dat de bezetting op onder- en bovengrondse parkeerplaatsen monitort en het lokale bestemmingsverkeer op een getrapte manier naar deze parkeerplaatsen leidt. De studie leidde tot het aanbesteden van de meest geschikte en betaalbare technologie die de problemen efficiënt kan aanpakken. Hierdoor namen de bereikbaarheid en de leefbaarheid binnen de stad toe, nam het ongewenst verkeer af en kon het verkeer sneller toekomen op de bestemming. De straten in de stadskern werden aantrekkelijker voor wandelaars en fietsers waardoor zachte mobiliteitsvormen vaker voorkomen in het straatbeeld.

De studies liepen in fases en in parallel met elkaar. In de eerste fase brachten we de noden van Vilvoorde in kaart. We stelden scenario’s op die antwoord boden aan deze noden en stelden geschikte technologieën voor in combinatie met optimale geografische inplantingslocaties. TML testte in samenwerking met het stadsbestuur en de andere partners ook de haalbaarheid en effectiviteit van de voorgestelde systemen met testopstellingen. TML vergeleek de spelers van dergelijke systemen op de markt en stelde samen met de partners een marktconforme aanbesteding op. De uitvoering van de studies en het opstellen van de aanbestedingen namen zeven maanden in beslag. Daarna ondersteunde TML de gunning en volgden we samen met de andere partners de werkzaamheden op tijdens de implementatiefase. Die eindigde in mei 2023. 

TML nam de leiding in dit project en werd  ondersteund door de partners Tractebel, MORE LION, Rasschaert Advocaten en Rebel. TML nam hoofdzakelijk het parkeergeleidingssysteem voor haar rekening en was in alle andere onderwerpen en fases sterk betrokken. De toenemende mobiliteit die gemeentekernen steeds vaker onder druk zetten is een herkenbaar hedendaags probleem. Onze rapporten dienen dus als een draaiboek waaraan kleine en middelgrote steden zich kunnen spiegelen en laten inspireren om gelijkaardige problemen het hoofd te bieden.

Periode

Van 2021 tot 2023

Opdrachtgever

stad Vilvoorde

Partners

Tractebel, MORE LION, Rasschaert Advocaten, Rebel

Ons team

Sven Maerivoet, Bart Ons, Gitte Van Den Bergh
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign