MKBA verbreding E403
24043
Van 2025 tot 2026
De E403 tussen Roeselare en Brugge raakt door intens vrachtverkeer dagelijks zwaar overbelast, waardoor AWV onderzoekt of een derde rijstrook of een spitsstrook de doorstroming en veiligheid het best kan verbeteren. TML ondersteunt deze studie met verkeersmicrosimulaties, een maatschappelijke kosten-batenanalyse en een verkeersveiligheidseffectenbeoordeling.
De E403 tussen Roeselare en Brugge is vandaag een van de drukste verkeersassen van West-Vlaanderen. Elke dag schuift het verkeer er aan, met lange files en veel sluipverkeer in dorpskernen als gevolg. Vooral vrachtwagens – van en naar Roeselare, de regio Kortrijk/Rijsel, de E40 en de haven van Zeebrugge – drukken zwaar op de capaciteit.
Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) wil het traject veiliger én vlotter maken. Samen met Evolta en Commong Ground onderzoeken we twee pistes: een permanente derde rijstrook of een spitsstrook waarbij de pechstrook tijdens de spits tijdelijk opengaat. Beide alternatieven worden volledig beoordeeld op verkeersveiligheid, kosten en baten, impact op infrastructuur en effect op het regionale wegennet.
TML staat binnen deze studie in voor de verkeersmicrosimulaties, de maatschappelijke kosten-batenanalyse en de verkeersveiligheidseffectenbeoordeling, zodat AWV een onderbouwde en breed gedragen keuze kan maken.
De E403 tussen Roeselare en Brugge is vandaag een van de drukste verkeersassen van West-Vlaanderen. Elke dag schuift het verkeer er aan, met lange files en veel sluipverkeer in dorpskernen als gevolg. Vooral vrachtwagens – van en naar Roeselare, de regio Kortrijk/Rijsel, de E40 en de haven van Zeebrugge – drukken zwaar op de capaciteit.
Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) wil het traject veiliger én vlotter maken. Samen met Evolta en Commong Ground onderzoeken we twee pistes: een permanente derde rijstrook of een spitsstrook waarbij de pechstrook tijdens de spits tijdelijk opengaat. Beide alternatieven worden volledig beoordeeld op verkeersveiligheid, kosten en baten, impact op infrastructuur en effect op het regionale wegennet.
TML staat binnen deze studie in voor de verkeersmicrosimulaties, de maatschappelijke kosten-batenanalyse en de verkeersveiligheidseffectenbeoordeling, zodat AWV een onderbouwde en breed gedragen keuze kan maken.