Wat beïnvloedt de keuzes bij de aankoop van auto’s en bestelwagens in Vlaanderen?

21093
Van 2021 tot 2023
Deze studie analyseerde hoe het aankoopgedrag van Vlamingen richting groenere voertuigen gestuurd kan worden, met focus op de invloed van verschillende factoren en hun elasticiteiten ten opzichte van mobiliteitsbelastingen. TML gebruikte historische aankoopgegevens en discrete keuze-experimenten, waarbij geneste en gemixte logitmodellen werden toegepast om de effecten van mobiliteitsbelastingen of -subsidies te simuleren.


In deze studie onderzochten we hoe en in welke mate het aankoopgedrag van de Vlaming gestuurd kan worden in de richting van groenere voertuigen. Hierbij beantwoordden we volgende onderzoeksvragen:
  • Welke factoren hebben een invloed op het aankoopgedrag van Vlamingen bij de keuze voor een auto of bestelwagen?
  • In welke mate spelen deze factoren een rol in de aankoopbeslissingen?
  • Wat zijn de elasticiteiten van de aankoopbeslissingen ten opzichte van de verschillende factoren en hoe kan ermee rekening gehouden worden bij mobiliteitsbelastingen?
In onze analyse maakten we een onderscheid tussen het aankoopgedrag van natuurlijke personen en rechtspersonen en tussen nieuwe voertuigen en tweedehandsvoertuigen. Leasingwagens werden apart onderzocht. De empirische resultaten werden geïntegreerd in een simulatiemodel dat ingezet werd om de effecten van mobiliteitsbelastingen of -subsidies te simuleren. We vertrokken hiervoor enerzijds van gedetailleerde gegevens uit het verleden over de aankopen van voertuigen in Vlaanderen, anderzijds van een discreet keuze-experiment bij een representatieve steekproef in Vlaanderen. Daarnaast gebruikten we geneste en gemixte logitmodellen.

Periode

Van 2021 tot 2023

Opdrachtgever

Vlaanderen - Departement Financiën en Begroting

Ons team

Inge Mayeres, Emanuela Peduzzi, Rosanne Vanpée
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign