EMDAS

12.69
Van 2015 tot 2017
Autonome, geautomatiseerde voertuigen en voertuigen met functies die de bestuurder ondersteunen, staan hoog op de internationale onderzoeksagenda. Analisten voorspellen een zeer groot marktpotentieel in verschillende sectoren. Met dit project wilden we het onderzoek naar voertuigautomatisering mogelijk maken ter voorbereiding van een verwachte potentiële markt in de komende 5 jaar. Meer specifiek legden we de focus op operationele verkeersveiligheid: wat kan er gebeuren als een zelfrijdende bus zich over de Belgische wegen verplaatst?
We voerden dit onderzoek aan de hand van een bus die al in zijn zijwaartse (laterale) verplaatsingsrichting geleid werd en dus al gedeeltelijk automatisch bestuurd werd.  Daarvoor bestond al een uitgebreide veiligheidsanalyse voor het gebruik ervan op de openbare weg. Tijdens dit project  verrichtten we verder onderzoek naar methodes voor de uitvoering van een meer uitgebreide veiligheidsanalyse.  Dat deden we door de automatische besturing van de bus verder uit te breiden naar voorwaartse (longitudinale) begeleiding.
Binnen dit project verwerkten we aspecten van het menselijke rijgedrag in een geautomatiseerd voertuig. Daartoe ontwikkelde ons projectteam een objectief kader voor de analyse van de veiligheidsimpact gerelateerd aan het gebruik van autonome voertuigen. Daarenboven ontwikkelde ons projectteam ook een toepasbaar HMI (human-machine interface)- kader voor de optimale inschatting van risico’s en acties die een bestuurder in een dergelijke autonome omgeving zou kunnen nemen.  

Periode

Van 2015 tot 2017

Opdrachtgever

IWT

Partners

Flanders’ DRIVE/MAKE, Universiteit Gent, Siemens Industry Software, TomTom Maps, Xenics, VDL Bus & Coach Roeselare
© 2019 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign

TML gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Ok, ik accepteer cookies