AMALFI: Autonoom Meetnetwerk voor de Analyse van Leefbare FietsInfrastructuur

22099
Van 2023 tot 2024
Foto: © Provincie Vlaams-Brabant

TML bracht het gebruik van de F3-fietssnelweg in kaart met behulp van Telraamsensoren en de Traffic Scout-simulatieomgeving om de kwaliteit van de fietsinfrastructuur te verbeteren. Dit project richtte zich op het ontwikkelen van een goedkoop Telraamtoestel voor buitenshuis gebruik en het analyseren van fietsintensiteiten, gebruikersprofielen en veiligheidsrisico’s.


TML bracht het gebruik van de F3-fietssnelweg in kaart met behulp van Telraamsensoren geschikt voor buitenshuis gebruik en onze Traffic Scout-simulatieomgeving.

TML maakte een beter beheer van hoogwaardige fietsinfrastructuur mogelijk door grondig inzicht te verkrijgen in de gebruikers ervan. Met AMALFI (Autonoom Meetnetwerk voor de Analyse van Leefbare FietsInfrastructuur) wilden we enerzijds een goedkoop Telraamtoestel ontwikkelen dat buitenshuis kan werken en anderzijds de koppeling maken met verschillende databronnen en innovatieve modelleringstechnieken (Traffic Scout) om fietsverplaatsingen gedetailleerd in kaart te brengen. We identificeerden alle implementatierisico’s en mogelijke oplossingen: installatiegemak, robuustheid, kwaliteit van de tellingen, bestandheid tegen de elementen en vandalisme, vergunningstechnische elementen voor plaatsingen in het publiek domein, data-ontsluiting enz.

De projectresultaten omvatten de volgende componenten:
  • Een netwerk van Telraamsensoren (zowel de klassieke als de nieuwe sensoren voor buitenshuis gebruik) op en rond de F3-fietssnelweg.
  • Een gekalibreerd fietsmodel (Traffic Scout) voor de F3-fietssnelweg en de omgeving.
  • Een beknopt rapport met een analyse van het functioneel gebruik van de fietsinfrastructuur op en rond de F3-fietssnelweg.

De installatie van het aantal sensoren was een eenvoudige indicator om te monitoren. We gingen uit van minimaal 40 maar idealiter 60 locaties waarvoor goede Telraamdata wordt verzameld.

We kozen er bewust voor om een casus (de F3-fietssnelweg) in de diepte uit te werken, zodat we in dit pilootproject alle implementatierisico's konden afdekken en achterhalen welke analyses het meest zinvol waren. Dit liet ons toe om de methode te verbeteren vooraleer deze op te schalen naar andere fietssnelwegen of -infrastructuur met gemengd gebruik. We legden in de methodiek de nadruk op het verschaffen van inzichten in volgende aspecten:
  • Intensiteiten en snelheden van fietsers, voetgangers en auto’s op elk wegsegment van de fietssnelweg en de belangrijkste aanrijroutes.
  • Begrijpen van aanrijroutes, herkomsten en bestemmingen van de verschillende gebruikersprofielen van de fietssnelwegen.
  • Profilering van de gebruikers in uur en dag, in functie van gebruik (recreatief, pendelen enz.), snelheid en leeftijd (kind, volwassene en oudere).
  • Identificatie van gemengd gebruik van de infrastructuur met het oog op veiligheidsrisico’s, met nadruk op voetgangers en fietsers, fietsers en auto’s en fietsers van verschillende snelheden.

TML bracht de fietsintensiteiten op de verschillende aanrijroutes van de F3-fietssnelweg in kaart . We extrapoleerden de teldata naar wegen waarvoor deze ontbrak. Hiervoor gebruikten we onze datagedreven, neusje-van-de-zalm simulatieomgeving Traffic Scout.

Dit project werd mede mogelijk gemaakt dankzij o.a. de financiële steun van het Slimme Regio-programma van provincie Vlaams-Brabant.

Periode

Van 2023 tot 2024

Opdrachtgever

Provincie Vlaams-Brabant

Partners

Rear Window, KU Leuven, RouteYou, VERA, Provincie Vlaams-Brabant Dienst Mobiliteit

Ons team

Rodric Frederix, Willem Himpe, Joren Vanherck, Jeroen Verstraete
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign