Betaalbare en rendabele taxi’s in BHG

12.33
Van 2012 tot 2013
De taxi als vervoersmiddel wordt, als aanvulling op het openbaar vervoer, door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BHG) duidelijk gezien als belangrijk onderdeel ter verbetering van de mobiliteit in de stad. De sector is privé, maar gereguleerd gezien het maatschappelijk belang dat zij heeft. Regulering is niet prettig voor een privéonderneming en de afgelopen tijd zijn heel wat reacties van federaties van taxibedrijven gelanceerd rond het niveau van de tarieven en mogelijke problemen met de rentabiliteit van de sector en de levensstandaard van de chauffeurs. Het is ook in dit kader dat de huidige studie is uitgebracht met als doelstelling inzicht te krijgen in de rentabiliteit van de taxisector in Brussel en alle factoren die daarbij een rol spelen. Eén aspect is uiteraard de tariefstelling, welke in dit kader verder onderzocht diende te worden.

TML onderzocht in dit project de huidige tariefstructuur van de taxi’s in het BHG. Hierbij keken we hoofdzakelijk naar de prijs per taxirit en bestudeerden we gedragsveranderingen van taxigebruikers bij eventuele prijsstijgingen en –dalingen. Daarnaast namen we ook de taxi zelf onder de loep, waarbij we onderzochten hoe deze als een volwaardig vervoersmiddel tegenover privéwagens, bussen, trams en treinen gepositioneerd kan worden.

Periode

Van 2012 tot 2013

Opdrachtgever

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Partners

Rebelgroup Advisory

Ons team

Eef Delhaye, Sven Maerivoet
© 2019 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign

TML gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Ok, ik accepteer cookies