TML'ers aan het woord! #2

In deze rubriek stellen we je graag voor aan onze collega's op TML. Op die manier leer je ons wat beter kennen en ontdek je wat iedereen binnen TML doet. Recent hadden we een gesprek met Sara en Rosanne!

Hier is ze dan, Sara Ochelen!
Hey Sara, welkom! Vertel eens, hoe belandde je bij TML?
In het najaar van 2020 kreeg ik de vraag om een vacature bij TML te verspreiden in mijn netwerk. Ik was niet actief op zoek naar een nieuwe job, maar die vraag zette me aan het denken, misschien beter om  zelf mijn kans te wagen! Als ik nog een loopbaan wil uitbouwen buiten de Vlaamse overheid is het nu of nooit, en ja, het is nu geworden!

En daar zijn we je zeer dankbaar voor! Vertel onze lezers eens, wat is jouw achtergrond?
Ik ben milieueconome, ik heb gestudeerd in Leuven, Louvain-la-Neuve en Dublin. Ik heb het vak echt geleerd tijdens mijn eerste job, aan het Centrum voor Economische Studiën van de KU Leuven. Daar heb ik, samen met prof. dr. Stef Proost, het TRENEN model ontwikkeld voor het berekenen van optimale scenario’s voor rekeningrijden in de stad, rekening houdend met de externe kosten van congestie, luchtemissies, lawaai en ongevallen. Nadien ben ik voor de overheid gaan werken: een paar jaar voor de Brusselse milieuadministratie en vervolgens, gedurende 22 jaar,  voor het Vlaamse departement Leefmilieu, met een korte maar zeer interessante zijsprong naar de Europese Commissie. Ik heb gewerkt aan het introduceren van milieu-economische methoden en instrumenten in het Vlaamse beleid, met onder andere de natuurwaardeverkenner. De laatste acht jaar heb ik me met hart en ziel ingezet voor de coördinatie en planning van het Vlaamse klimaatbeleid en de aanwending van het Vlaamse klimaatfonds voor klimaatmitigatie.

Je legde al een zeer indrukwekkend parcours af! En waar kijk je in je nieuwe job bij TML het meest naar uit?
Ik vind het boeiend, maar tegelijk ook uitdagend, om me opnieuw sterk te verdiepen in een onderwerp, intensief bij te leren en zelf studiewerk te doen (in plaats uit te besteden aan de consulting sector). Ik kijk ernaar uit om de collega’s te leren kennen en om veel te kunnen samenwerken met al deze gedreven TML-experten.

Welnu, dat vlijt ons. En waaraan werk je op dit moment concreet bij TML, en welke plannen heb je nog?
Ik ben bezig met een zeer interessante studieopdracht over de impact van de recent door de Europese Commissie aangekondigde mogelijkheid om de CO2-emissies van transport in het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) onder te brengen. Ik schrijf ook een rapport voor het Europese Milieuagentschap over de CO2-emissies van wegtransport, naar aanleiding van het tienjarig bestaan van de Europese CO2-standaarden voor auto’s en lichte voertuigen. Verder zal ik meewerken aan andere projecten op het snijvlak tussen transport, economie en milieu. Ik hoop in de komende jaren met ons studiewerk bij te dragen aan de klimaattransitie in transport, want dit is de sector waar het (tot nu toe) het lastigst is om de CO2-uitstoot te doen dalen.

We merken het al, je bent perfect op je plaats bij ons! We zijn uiteraard ook nieuwsgierig naar jou als persoon…
Dank je! Wat willen jullie me nog vragen?

Je lijkt ons een zeer gedreven persoon, vertaalt zich dat bijvoorbeeld ook in je hobbies?
Mijn vrije tijd breng ik graag bij mijn gezin, familie en vrienden door.  Wij hebben een zoon van 22 en een dochter van 20 jaar, en we hebben altijd veel plezier als iedereen thuis is in het weekend. Ik kijk al hard uit naar de volgende familiefeesten en ook naar de heropstart van het koor met live repetities zonder masker. Gelukkig zijn er geen beperkingen op lopen en wandelen in de natuur, daar geniet ik van met mijn vriendinnen of mijn man.

Sara, je bent immens bedankt om even tijd voor ons te maken. We zijn er zeker van dat je nog een geweldige carrière bij TML zal maken!
Dank je, en graag gedaan!
En dan geven we nu het woord aan Rosanne Vanpée!
Rosanne, vertel ons, hoe ben je bij TML terechtgekomen?
Ik was al een tijdje een nieuwe carrièrewending aan het overwegen. Ik zat al meer dan 20 jaar in de financiële sector (eerst in de privé, daarna academisch), en dat deed ik graag, maar de laatste jaren geraakte ik steeds meer in de ban van duurzaamheidvraagstukken. Daarom heroriënteerde ik mijn onderzoek naar duurzame financiering, maar ik bleef toch wat op mijn honger zitten. Ik had het gevoel dat ik aan de universiteit op een eilandje leefde, waar ik wel meewerkte aan de ontwikkeling van theoretische modellen, maar mijn onderzoek had vaak weinig praktische meerwaarde. Ik wil graag werk doen met meer maatschappelijke impact. Uiteindelijk kwam ik uit bij de onderwerpen rond duurzame mobiliteit en andere mobiliteitskwesties zoals verkeersarmoede en verkeersveiligheid. Enorm interessant vond ik dat, en bovendien erg actueel en maatschappelijk relevant. Maar dat was niet voldoende op zich. Ik wilde ook een job dichtbij huis, vlot bereikbaar met de fiets of het openbaar vervoer, afwisselend werk, een goede, gemoedelijke sfeer onder collega’s en wat flexibiliteit zodat het combineerbaar blijft met een druk gezin. Een hele verlanglijst dus, waar TML alle items van lijkt af te checken. Ik waagde dus de sprong en ben nog steeds heel blij met mijn keuze!

Dat zijn mooie woorden om even stil van te worden. Wat is jouw achtergrond?
Ik behaalde een doctoraat in de Toegepaste Economische Wetenschappen aan de KU Leuven. Financiën was mijn specialisatie, dus na mijn doctoraat belandde ik logischerwijs in de financiële sector. Ik werkte een aantal jaar in asset management en daarna keerde ik terug naar de KU Leuven als professor Internationale Financiën. Dat laatste ben ik nog steeds, deeltijds dan. Ik werk nog één dag per week aan de KU Leuven en doceer de vakken Internationale Financiering en Internationale bedrijfsfinanciering.

TML geeft je een andere omgeving. Waar kijk je het meest naar uit en wat vind je het meest uitdagende aan je nieuwe job?
Ik kijk uit naar contact met klanten en naar het werken aan oplossingen voor mobiliteitsproblemen. Ik schrijf ook graag projectvoorstellen uit, want goede projecten schrijven is een beetje als sport. Als je het project dan binnenhaalt, voelt dat als een overwinning. Ik heb een goede economische achtergrond, maar transportmodellen zijn nog nieuw voor mij. Ik vind het best een uitdaging om me dat nieuwe domein op korte tijd eigen te maken. Er is ook zoveel specifieke terminologie! Een tweede uitdaging zijn de deadlines. Aan de universiteit zijn er weinig bindende deadlines voor onderzoeksprojecten, en als die er al zijn, zijn die meestal erg lang. Hier zal het allemaal veel sneller moeten gaan, aan een veel uitdagender schema. Ik zal dus moeten leren om me niet te verliezen in details.

Ah deadlines, je bent niet alleen, daar heeft iedereen een haat-liefdeverhouding mee! En wat ga je zoal doen nu je bij TML werkt?
Bij TML vervoeg ik een groep economen. Ik zal mij dus vooral bezighouden met economische modellering en kosten-batenanalyses. Voor een van de projecten waar ik aan meewerk ben ik een enquête aan het opstellen over het potentieel voor vehicle-to-grid in België, bijzonder boeiend. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten. Daarnaast werk ik mee aan twee maatschappelijke kosten-batenanalyses van grote infrastructuurprojecten, eentje in Limburg, de andere in het Waasland.

Dat klinkt zeer interessant! En zoals altijd zijn we ook curieus naar wie jij als persoon bent.
Dank je, ik vind bijna alles interessant, en dat geldt zeker en vast voor projecten over duurzaamheid en maatschappelijke kosten-batenanalyses. Nu goed, wat leer je nog graag over me?

Woon je liever in een stadscentrum of eerder in buitenwijken? En hoe is jouw auto- en fietsgebruik?
Als ik geen job of kinderen zou hebben, woonde ik in een hut midden in het bos of in de bergen, ver van de bewoonde wereld. In de realiteit is dat niet zo praktisch, dus wonen wij in een buitenwijk. Het volgende ga je waarschijnlijk wel grappig vinden: ik ben een bijzonder slechte chauffeur. Alle domme-blondjes-aan-het-stuur-moppen zijn op mij van toepassing. Omdat ik er slecht in ben en het helemaal niet graag doe, rij ik zo weinig mogelijk met de auto. Dus is fietsen een noodzaak. Ik fiets wel enkel voor functionele verplaatsingen. Je zal mij niet gauw in een wieleruitrusting tegenkomen.

Dus weinig auto en functioneel fietsen. En gaat je hart dan meer naar wandelen of lopen uit?
Ja! Absoluut! Ik ben een fervent loper. Ik doe liefst lange afstanden zoals een halve of hele marathon en liep tijdens de tweede lockdown zelfs een eerste ultra. Ik loop meestal samen met een vriendin, die vlak om de hoek woont. Meestal lopen we gewoon lekker te babbelen, maar we kunnen elkaar ook uitdagen voor een stevige tempoloop. 

Respect! Rosanne, bedankt voor deze blik op jouw werk, persoon en leven. TML is een sterker team geworden met jou aan boord.
Ook jullie bedankt! Ik kijk er naar uit!
© 2021 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign