Training van professionele bestuurders

13.66
Van 2013 tot 2015
DG MOVE financierde een studie over Richtlijn 2003/59/EC betreffende de vakbekwaamheid, de opleiding en nascholing van beroepschauffeurs van vrachtwagens en bussen. De belangrijkste problemen die werden geïdentificeerd waren de verkeersveiligheid, ongelijke concurrentievoorwaarden, de wederzijdse erkenning van de opleiding, en de aantrekkelijkheid van het beroep. Ons onderzoek behelsde ex-post evaluaties en publieke raadplegingen. De meest gunstige verbeteringen kunnen bereikt worden met de volgende 4 maatregelen:

- de wederzijdse erkenning van certificaten van vakbekwaamheid (CPC) die ondersteund kunnen worden door de verplichte nationale elektronische registers voor voltooide CPC
- de professionele rijopleiding moet gebaseerd zijn op leerresultaten en gestructureerd in modules die de meest relevante aspecten voor beroepschauffeurs dekken
- periodieke training, gestructureerd in verplichte en optionele modules om herhaling van de opleiding te voorkomen
- combinaties met andere vormen van verplichte training, zoals bijvoorbeeld vervoer van gevaarlijke goederen (ADR) training
TML was, samen met Panteia, verantwoordelijk voor de ex-post evaluatie van Richtlijn 2003/59/EC (de ontwikkeling van het evaluatiekader, analyse en effectieve evaluatie), de definiëring van beleidsmaatregelen, de effectbeoordeling en de vergelijking van de beleidsopties.

Periode

Van 2013 tot 2015

Opdrachtgever

Europese Commissie, DG MOVE

Partners

Panteia

Ons team

Lars Akkermans, Eef Delhaye
© 2018 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign

TML gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Ok, ik accepteer cookies