Impact sneltramlijn Maastricht

16024
2016
In België en Nederland zijn vergevorderde plannen voor de realisatie van een tramverbinding tussen station Hasselt en station Maastricht. Begin 2015 is uit een review gebleken dat het tracé tussen het centrum en station van Maastricht niet past binnen de vastgestelde projectkaders. Daarom is besloten tot een verkenning van de mogelijkheden om de tram een tijdelijk eindpunt bij het centrum van Maastricht te geven.

Na een eerste analyse met een second opinion, gegeven op de vroeger opgemaakte analyse van Goudappel Goffeng i.v.m. de vervoerswaarde van de tramlijn en het effect van een mogelijke inkorting, voerden Goudappel Coffeng en TML in opdracht van de provincie Limburg, de Vlaamse regering en De Lijn een nader onderzoek uit naar de effecten van een tijdelijk ingekorte tramlijn.


Als resultaat van deze gezamenlijke analyse werden volgende elementen uitgewerkt:
  • een aangepaste prognose van het vervoerwaarde-effect van een eindpunt bij centrum Maastricht
  • de financiële gevolgen van de inkorting van de tramlijn voor de exploitatie-inkomsten van De Lijn
Op basis van deze analyses zullen de opdrachtgevers verdere afspraken maken i.v.m. de aanpak van de sneltramlijn.

Periode

2016

Opdrachtgever

De Lijn Limburg

Partners

/

Ons team

Dirk Engels, Gitte Van Den Bergh
© 2018 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign

TML gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Ok, ik accepteer cookies