Bodies & Trailers CO2

18036 / 19034
Van 2020 tot 2021
De Europese Commissie wil zijn emissieberekeningstool voor zware voertuigen (VECTO) aanpassen om ook met custom trailers en bodies te werken, omdat die (door stroomlijn en massa) de CO2-uitstoot van het voertuig nogal kunnen beïnvloeden.

TML is binnen deze studie leider van takenpakket 1 en stelde een marktanalyse op van de trailermarkt. Die marktananalyse schetst een beter beeld van de huidige en toekomstige trends in de markt voor trailers, semi-trailers en bodies, met specifiek aandacht voor hun beperkingen en impact op de CO2-uitstoot. 
Dit pakket is onderverdeeld in drie subtaken met telkens een welbepaald doel:
  • Analyse van de Europese markt voor aanhangwagens en carrosseriebouwers aan de hand van trends in het vrachtvervoer
  • Identificatie van specifieke problemen en beperkingen van de sector
  • Identificatie van de categorieën aanhangwagens en  carrosserieën volgens de marktanalyse en hun relatieve invloed op de CO2-uitstoot

Het rapport van deze studie is beschikbaar via de website van de EC, of bij de downloads op deze webpagina.

Vervolgstudie:
Intussen werd er een vervolgtraject opgestart van deze studie, waarbij de focus ligt op de ontwikkeling van een geschikte IT-tool op basis van de inzichten van de eerste studie.  Binnen deze studie zal TML vooral de stakeholdersbevraging voor haar rekening nemen. 

 

Periode

Van 2020 tot 2021

Opdrachtgever

EC, DG MOVE

Partners

Idiada, Graz University of Technology (TUG), Emisia

Ons team

Tim Breemersch
© 2021 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign