Projecten en artikels van Rodric Frederix
-
Rodric Frederix
OnderzoekerRodric Frederix is burgerlijk bouwkundig ingenieur. Na zijn studies behaalde hij een doctoraatstitel in de Ingenieurswetenschappen aan de KU Leuven. Tijdens zijn doctoraat specialiseerde hij zich in het schatten van de verkeersvraag in grootschalige transportnetwerken. Verder was hij betrokken in de ontwikkeling en toepassing van macroscopische verkeersmodellen om de afwikkeling van het verkeer in steden en regio’s in kaart te brengen. Hierbij deed hij ervaring op met de specifieke werking van verkeerslichten in relatie tot de afwikkeling van het verkeer. Bij TML specialiseerde hij zich verder in het ontwerpen van intelligente verkeerslichten, en ondersteunt hij de Vlaamse overheid en verschillende steden en gemeenten bij de uitrol hiervan in Vlaanderen. Daarnaast werkt hij verder aan het ontwikkelen van macroscopische verkeersmodellen voor Vlaanderen.

Verkeerslichtencoördinatiecentrale Antwerpen
Uitwerking en implementatie van een innovatief verkeersmanagement en regelstrategie.

MOMENTUM
Ontwikkelen van een toolkit voor het modelleren van opkomende vervoersmodi en – technologieën.

Ondersteuning MDVM

ClairCity
Vermindering van luchtvervuiling in steden; waarbij de burger centraal staat.

Blauwe Boulevard Hasselt

Verschuiven van lasten op arbeid naar rekeningrijden
Effecten van mogelijke scenario’s voor vergroening van de fiscaliteit, in casu rekeningrijden voor personenwagens

Slimme Netwerkregeling Antwerpen
Studie over een 'slimme' netwerkregeling voor Stad Antwerpen

Microsimulatie Ring rond Leuven
Verkeersstudie (microsimulatie) van de Ring rond Leuven (R23)

ITACA
Het ITACA-project wil inzicht verwerven in de stimulerende en remmende factoren voor de opname van nieuwe technologieën in luchtverkeersmanagement.

COMPAIR
Introductie van concurrentie voor het beheer en de controle van luchtverkeer.

Ombouwen A12 tot primaire weg
TML bestudeert als deel van Team A12 de herinrichting van de A12 om de veiligheid en doorstroming voor alle verkeersdeelnemers te verbeteren.

Dynamisch verkeersmodel Antwerpen
Opbouw van een macroscopisch dynamisch verkeersmodel voor de regio Antwerpen.

Telraam
Ontwikkeling en implementatie van crowd-sourced, automatische verkeerstellingen met low cost apparatuur.

INTUIT
Interactieve tools om de performantie van luchtverkeersmanagement beter te begrijpen.

Economische effecten van BTW tarieven op personenvervoer
Effecten van verschillende BTW regimes in de 28 lidstaten op de markt voor personenvervoer

Dynamisch verkeersmodel Brussel
Opbouw van een macroscopisch dynamisch verkeersmodel voor de regio Brussel.

De markt voor tweedehandswagens
Europees onderzoek naar de markt voor tweedehandswagens
Rebound effecten milieumaatregelen
Indirecte effecten van milieumaatregelen

e-Freight
De optimalisatie van informatie-uitwisseling voor modaal goederenvervoer

Bodartplein Leuven
Geïntegreerd ontwerp van het kruispunt Koning Boudewijnlaan - Leuvense Ring

Haalbaarheidsstudie tool gebiedsgericht benutten
Commerciële haalbaarheid van het ontwikkelen van een ontwerptool voor stedelijke mobiliteitsmaatregelen

Fietsdatabank
Een kennisdatabank met beste praktijken uit binnen- en buitenland
Doorstroming N32 Roeselare-Hooglede
Optimalisatie van de doorstroming op de openbare vervoersas tussen de rotonde met de Koning Leopold III-laan en de ovonde ter hoogte van R32/N32

N76
De N76 omvormen naar een primaire weg?

NEUJOBS
Werkgelegenheid 2025: Hoe de veelvoudige veranderingen de Europese arbeidsmarkt zullen beïnvloeden

Impact kilometerheffing vrachtwagens op Belgische voedingsindustrie
Inschatting directe kosten en economische impact van de kilometerheffing vrachtwagens op de voedingsindustrie.

ACCHANGE
Versnelde verandering bij het beheer van luchtvaartverkeer door regionale voorlopers

ToPDAd
Beleidsondersteunende modelontwikkeling voor de analyse van regionale adaptatiestrategieën
Ontwikkeling van een transportmodel
Ontwikkeling van een gecombineerd verkeerskundig-transporteconomisch model

Een betere opvolging van de verkeerslichten
Opbouw van een Vlaams systeem voor de kwaliteitsbeoordeling van verkeersregelinstallaties