Projecten en artikels van Kristof Carlier
-
Kristof Carlier
OnderzoekerKristof Carlier is burgerlijk bouwkundig ingenieur en MER-deskundige discipline mens-mobiliteit. Na het beëindigen van een project aan de KU Leuven is hij 5 jaar werkzaam geweest als adviseur bij de afdeling Verkeer en Vervoer van TNO Inro (thans: afdeling Mobiliteit en Logistiek) en als consultant bij MINT. Zijn werkzaamheden richten zich voornamelijk op het terrein van de verkeerssimulatie en vervoersmodellen. Zo werkte hij mee aan ontwikkelingen voor een aantal projecten met microsimulatiemodellen, het macroscopisch model OmniTRANS, met de Vlaamse provinciale modellen en diverse vrachtmodellen. Hij heeft tevens heel wat ervaring in het berekenen van transport-gerelateerde emissies en minder-hinder maatregelen voor grote infrastructuurprojecten.

Minder hinder aanpak bruggen Albertkanaal
Ondersteuning van aannemer Franki bij het uitwerken van de minder hinder aanpak bij de werken aan de bruggen.
Minder hinder Noorderlijn Antwerpen
Brabo 2 ondersteuning minder hinder Noorderlijn Antwerpen.
Doorstroming N32 Roeselare-Hooglede
Optimalisatie van de doorstroming op de openbare vervoersas tussen de rotonde met de Koning Leopold III-laan en de ovonde ter hoogte van R32/N32

ShopMob data-analyses
Mobiliteit en spitsmijden bij winkelen: analyse van datasets

Nieuwe tramlijnen Brussel
Verkeerskundig ontwerp nieuwe tramlijnen rond Brussel

ToPDAd
Beleidsondersteunende modelontwikkeling voor de analyse van regionale adaptatiestrategieën

Ontwikkeling van een nieuw ondersteuningsmechanisme voor de logistieke sector
Ex-ante-analyse voor de opvolger van het Marco Polo programma van de EC in goederenlogistiek

MODUM
Modellen om dynamische stedelijke mobiliteit te optimaliseren

Olympus
Sharing services voor elektrische voertuigen, gebaseerd op een B2B service platform

Stadsprogramma Roeselare
Analyse van de huidige en geplande mobiliteitssituatie
Effectenstudie voor het nieuwe postsorteercentrum van Brussel
Microsimulatie ter ondersteuning van deze effectenstudie

Effectenstudie Woluwelaan
Microsimulatie en kosten-batenanalyse voor de effectenstudie Woluwelaan

Minder Hinder
Minder Hinder BRABO 2 tramlijnen in Antwerpen

OPTIMISM
Verbeterd inzicht in duurzame mobiliteit op basis van geoptimaliseerde passagiersvervoersdata

Marktstudie spoorvrachtverkeer corridor C (toekomstige corridor 2)
Rotterdam-Antwerpen-Basel/Lyon

e-Freight
De optimalisatie van informatie-uitwisseling voor modaal goederenvervoer

Mobiliteitsstudie recreatiecluster 'Moerelei'
Een studie naar de impact op de verkeersstromen

Milieucapaciteit stadswegen BHG
Uitwerken van een praktische gids en een instrument voor evaluatie van de milieucapaciteit van stadswegen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Mobiliteits- en toegankelijkheidsstudie parking Carrefour Herstal
Studie over de verkeersafwikkeling rondom de parkingsite van Carrefour Herstal

Invoering van een kilometerheffing en wegenvignet in België
Kilometerheffing voor vrachtwagens en een wegenvignet voor lichte voertuigen in het Vlaamse, Brusselse Hoofdstedelijk en Waals Gewest

CityMobil
Transportsystemen zonder chauffeur in Londen en Rome

Een studie van co-modaliteit en mobiliteit bij eco driving
Dataverrijking toegepast op gedetailleerde mobiliteitsgegevens

Impact van de vereenvoudiging van het handelsverkeer
Vereenvoudiging van de invoer en uitvoer van containers door gebruik van een geavanceerd elektronisch systeem

Pendelen per motorfiets
Impactanalyse van een verhoogd aandeel motorfietsen in het verkeer

WereldContainerModel (WCM)
Het wereldcontainermodel in een notedop

Evaluatie Transsiberische spoorlijn
Business case voor nieuwe Transsiberische spoorlijncorridordiensten

Economische effecten 80 km/u
Analyse van economische effecten van een reductie van de snelheidslimiet naar 80 km/u voor vrachtwagens op Belgische autosnelwegen; Berekening van de kosten; Ramingen en aannames in de studie

Optimalisatie inzameling scheepsafval
Onderzoek naar een betere inzameling van het scheepsbedrijfsafval van de binnenvaart in Vlaanderen

TransAID
Analyse van de impact van autonome voertuigen op verkeersveiligheid in verkeerssituaties waar bijsturing nodig is, bv. bij wegwerkzaamheden.

Strategisch vrachtmodel Vlaanderen
Beleidsondersteuning doorrekeningen met het strategisch vrachtmodel Vlaanderen
Mobiliteitsonderzoek verkeerscomplexen E17 Kortrijk
Mobiliteitsonderzoek ter verbetering van de verkeerscomplexen Kortrijk-Oost, Kortrijk-Zuid en Aalbeke en aanpakken van de R8 in relatie met de omgeving.

MER verbinding N10 en R11 Krijgsbaan
Verkeerstechnische analyse voor de opmaak van een MER voor de verbinding N10 en R11 Krijgsbaan.

Microsimulatie Ring rond Leuven
Verkeersstudie (microsimulatie) van de Ring rond Leuven (R23)

Optimalisatie spoor Gent-Terneuzen
Een prognose tot 2030 van de transportvolumes per spoor in havens van Terneuzen en Gent, ter voorbereiding van een analyse van de beschikbare capaciteit op het spoor.