Projecten en artikels van Filip Vanhove
-
Filip Vanhove
OnderzoekerFilip Vanhove is burgerlijk bouwkundig ingenieur. In zijn eindwerk maakte hij een analyse en ontwerp van een kruispunt met behulp van het microsimulatiemodel Aimsun2. Later werkte hij op een aantal projecten met Paramics waarbij onder andere een analyse van dynamisch verkeersbeheer werd gedaan. Ook deed hij ervaring op met macroscopische verkeersmodellen, onder andere voor de berekening van emissies van polluenten en geluidsemissies. Door het ontwikkelen en samenstellen van statistieken deed hij een grondige kennis op van de verkeerssituatie op de Belgische autosnelwegen, en specialiseerde hij zich in het omgaan met grote hoeveelheden gegevens. De laatste jaren is hij vooral bezig met emissiemodellering van wegverkeer, scheepvaart, spoor en luchtvaart.

Verkeerslichtencoördinatiecentrale Antwerpen
Uitwerking en implementatie van een innovatief verkeersmanagement en regelstrategie.

ClairCity
Vermindering van luchtvervuiling in steden; waarbij de burger centraal staat.

LEZ havenbedrijf Antwerpen
Dit project onderzocht de milieukostenefficiëntie en de maatschappelijke kosten en baten van de invoering van een lage-emissiezone (LEZ) in het havengebied van Antwerpen.

EMMOSS-model
Vlaams emissiemodel voor scheepvaart en spoorwegen

Haalbaarheidsstudie uitbreiding LEZ Antwerpen
Haalbaarheidsstudie uitbreiding lage-emissiezone Antwerpen.

De kost van non-Schengen
Directe effecten van het opzeggen van het Schengen-verdrag op het wegtransport

Regionale samenstelling van de voertuigvloot België
Ontwikkeling van een methode om de samenstelling van de voertuigvloten in de Belgische regionale emissiemodellen op elkaar af te stemmen

Toekomstmodel wegverkeer Brussel
Actualisering toekomstmodel voor het energieverbruik en de luchtemissies van het wegverkeer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

MAM rekentool
Rekentool voor voertuigkilometers emissie-inventaris wegverkeer België

Update van regionale samenstelling van de voertuigvloot België
Update van de voertuigvlootmodule voor emissie-inventaris wegverkeer België

Lage-emissiezones Antwerpen: Haalbaarheidsstudie
Haalbaarheidsstudie voor de invoering en het beheer van lage-emissiezones in de stad Antwerpen.

Sluipverkeer
Onderzoek naar sluipverkeer door files op autosnelwegen
Snelheidslimieten op autosnelwegen
Impact van maximumsnelheid op reistijden, emissies en verkeersveiligheid
QUANTIFY
Modellering van transportvolumes voor weg, rail en binnenvaart voor de hele wereld over de periode 1900-2100

De toekomst van ISVAG
Verkenning van toekomstscenario's voor de afvalverbrandingsinstallatie ISVAG
MIRA-T 2004
Medewerking aan het Vlaams rapport milieu-indicatoren, deel Verkeer en Vervoer

Binnenvaartemissies
Lokale maatregelen voor reductie van binnenvaartemissies

Lage-emissiezones
Onderzoek naar de invoering van lage-emissiezones in Vlaanderen

IMMI
In kaart brengen van luchtvervuiling door het wegverkeer in Vlaanderen (voor NOx en PM10)

IMMI2
Berekening van de luchtkwaliteit langs waterwegen en in de havens

Internalisering van externe kosten van transport in Vlaanderen
Actualisering 2016: In welke mate internaliseert de transportgebruiker zijn externe kosten?

TRANSPHORM
Luchtvervuiling door het verkeer en gevolgen voor de gezondheid

Lage-emissiezones Brussel
Studie betreffende de relevantie van het invoeren van Lage-emissiezones in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en van hun milieu-, socio-economische en mobiliteitsimpact

Emissiemodel luchtvaart EMMOL
Optimalisatie en actualisatie emissie-inventaris luchtvaart Vlaanderen

MODUM
Modellen om dynamische stedelijke mobiliteit te optimaliseren