TML'ers aan het woord! #5

In deze rubriek stellen we je graag voor aan onze collega's op TML. Op die manier leer je ons wat beter kennen en ontdek je wat iedereen binnen TML doet. Recent hadden we een gesprek met Marianne, Christophe en Kristof!

Dag Marianne, welkom op TML! Vertel eens, hoe ben je tot bij ons gekomen?

Marianne: Ik was op zoek naar een job, waarbij ik heel goed wist wat ik niet wou. Geen grote organisatie, geen ingewikkelde structuur en geen intern politiek getouwtrek. Maar ik kon niet uitmaken wat ik écht wou. Ik zocht maanden, tot ik plots een vacature bij TML zag. Dat leek me echt iets voor mij: een kleiner bedrijf waar het om kennis draait, projectmatig werken en heel belangrijk, niet te ver van huis. Tijdens mijn eerste gesprek bij TML voelde ik heel snel dat hier toch een andere bedrijfscultuur heerst. Hier kan je ademen.

Je timing was perfect! En nu zijn we nog meer curieus naar wat jouw achtergrond is.
Marianne: Ik heb sinologie gestudeerd, uit nieuwsgierigheid: de Chinese cultuur, een interesse in talen, mijn fascinatie voor het onbekende en het compleet andere. Het gevolg is dat ik een paar duizend Chinese karakters in mij heb. Ik kan zelfs heel gelukkig worden van een handboek over Chinese grammatica.

Wablief!? En kan je dat nog spreken?
Op dat moment kwamen er rare klanken uit haar mond.


Marianne: Nu ja, je moet zoiets wel onderhouden. Ik ben in Leuven afgestudeerd in de tijd dat er totaal geen internet of computers waren. Na mijn studies trok ik naar Taiwan en China. Ik werkte als assistente op ontwikkelingssamenwerking op de Belgische ambassade. Na een omzwerving via Burundi kwam ik uiteindelijk terug naar België.

Dank je voor dat inzicht! Christophe en Kristof, fijn ook jullie even te kunnen spreken. Laat ons maar direct beginnen: wat zijn tot nu toe jullie meest memorabele projecten geweest?
Christophe: ECCONET. Het was het eerste project dat ik zelf gewonnen had. Er kwam veel reizen bij kijken. Maar ik vind het vooral lovenswaardig omdat we met klimaatsverandering bezig waren in een sector waar nog veel onderzoek nodig was. We hebben veel uit dat project geleerd, en zitten nu zelfs in een opvolgproject. Ik herinner me ook de uitwerking van de kilometerheffing voor Vlaanderen, niet in het minste door de waanzinnige werkdruk die er was.
Kristof: Tot voor kort vulde ik mijn dagen vooral met de ondersteuning van de aannemer bij de Minder Hinder-maatregelen voor de Noorderlijn Antwerpen bij de heraanleg van onder meer de Leien. Het leuke eraan was dat alles heel concreet was: je bespreekt iets op een vergadering, en een maand later zie je het resultaat van je werk in het straatbeeld, dat is heel bevredigend.

Indrukwekkend, we geloven best dat zoiets loont.
Kristof: Het was wel een stevige oefening: we moesten op alle drukste wegen met alle verkeerdeelnemers rekening houden. Denk maar aan het openbaar vervoer, al het autoverkeer, de talrijke voetgangers en fietsers. Er werden veel ingrijpende werken gedaan zodat men alles leefbaar en toegankelijk kon houden.

En Marianne, wat is jouw dagelijkse bezigheid op TML?
Marianne: ik ga er voornamelijk voor zorgen dat alle administratie rond de projecten en contracten in orde zal zijn. Er is een goede opvolging nodig. Zo kunnen we het communicatieproces vergemakkelijken zonder dat er extra rapporteren of vergaderingen nodig zijn. De bedoeling is dat we de administratieve overlast voor de projectleiders verminderen. De inefficiënties die er zijn proberen vast te pakken en met een goede oplossing voor de dag te komen.

Christophe, in welke boeiende wereld ben jij vandaag verdiept?
Christophe: Op dit moment ben ik volop bezig met het EPOC-project waarin we energietransitiemodellen op Belgisch niveau ontwikkelen. Heel specifiek probeer ik een nieuwe methodologie op te zetten om zo later een vernieuwd TREMOVE-model te maken.

Goed, maar dat klinkt nogal vaag…
Christophe: Ok, dat begrijp ik. Concreet ben ik een module aan het schrijven die de verkeers- en vervoersvraag omvat. Ik wil voorbij de huidige state-of-the-art gaan. Daarvoor is nieuwe data nodig (bv. alle snelheden in een netwerk), en dat werpt allerlei vragen op. Waar vind je die data? Is ze wel betrouwbaar? Uiteindelijk kan je met deze betere vraagmodule bijvoorbeeld de impact van elektrische voertuigen op het verkeersnetwerk beter schatten. In het verleden vernieuwde ik een van de modellen die we gebruikten bij de voorstudie van de kilometerheffing voor Vlaanderen. We hebben een goed voertuigvlootmodel, en her en der emissieberekeningen gedaan, maar ons nieuw vraagmodel brengt dit alles samen.

Ok, dat is duidelijk. En jij Kristof?
Kristof: Ik ondersteun nu nog de Minder Hinder-maatregelen die Lantis uitrolt. Dat is iets strategischer werk, waarbij we nog voor de werken starten al nakijken waar er fietspaden en openbaar vervoer moet verbeterd worden. Als dan later het verkeer door de werken sterk gehinderd wordt, kan iedereen alsnog vlot in de stad geraken. Het is in die context fijn om in het kader van de Oosterweelwerken de voorzieningen voor fietsers en openbaar vervoer in de stadsranden te verbeteren. Daarnaast doe ik nog wat kleinere projectjes, zoals bijvoorbeeld een doorstromingsstudie in de buurt van Gent. Daar loopt een bus veel vertraging op een steenweg op, en wij gaan na hoe we die kunnen herinrichten.

Bedankt voor deze overzichten. Hoe zijn jullie op TML beland?
Christophe: Ik deed mijn eindwerk aan de KU Leuven, en kwam zo in contact met TML, een toen net opgericht bedrijf.
Kristof: Ik heb bouwkunde aan de KU Leuven gestudeerd en had twee vakken verkeerskunde van wijlen Ben Immers. Dan mijn eindwerk daar gedaan (toeritdosering op de E17 simuleren met Paramics), en zo bij TML terecht gekomen.

De KU Leuven als bron van inspiratie. En wat fascineert jullie zo aan verkeersonderzoek?
Christophe: Mijn vader reed vroeger altijd over en weer naar Brussel met een bedrijfswagen. Op den duur vertrok hij steeds vroeger, en kwam altijd maar later thuis. Toen begon hij maar de trein te nemen om niet meer in de file te staan. Maar, ook al kreeg hij sowieso een wagen, toch moest hij zelf zijn treinticket betalen om sneller te zijn. Op het einde van zijn carrière ging hij effectief omwille van de verkeersproblematiek met vervroegd pensioen. Ik schipperde eerst tussen nog de chemie en de landbouw, maar vanaf dan waren mijn ogen geopend naar de verkeersproblematiek.
Kristof: Ik ben sinds mijn thesis eigenlijk nooit met verkeer gestopt. Ik vind mezelf ook meer een modelontwikkelaar dan een toepasser. De fysieke werkelijkheid vertalen in wiskundige formules en algoritmes vind ik nog leuker dan zo’n model voor een concrete case toe te passen. Verkeer is het gevolg van menselijke keuzes, dat is niet altijd even rechtlijnig als bijvoorbeeld de wetten van de natuurkunde. Maar net dat maakt het uitdagend en fascinerend. De voldoening van de concretere studies komt vooral van het gevoel dat je een (klein) beetje bijdraagt aan ‘het verbeteren van de wereld’.

Daar zijn we volledig mee akkoord! En hoe begint jullie dag?
Christophe: Ah, ik kruip letterlijk uit mijn bed want ik slaap nogal weinig. Daarna drink ik een liter koffie. Eens ik de moed heb gevonden om eraan te beginnen, lees ik de e-mails die zijn toegekomen. Ik plan dan even wat ik wil doen de rest van de dag. Het liefst begin ik voor een paar uren data te zoeken en te programmeren. In de namiddag kijk ik naar projectopportuniteiten, begin ik mijn e-mails te beantwoorden, etc.
Kristof: Ik begin met een kleine dagplanning te maken. Zo bekijk ik mijn agenda en takenlijst, en zie ik wat er die dag dringend moet afgewerkt worden. En dan begint het werk.

En Marianne, waar kijk jij zoal het meest naar uit?
Marianne: Ik wil zo snel mogelijk op snelheid zijn om goed mee te kunnen werken. Ik heb voor mijn zomervakantie al mijn eerste onderaannemingscontracten opgemaakt om er in te komen. Het is belangrijk om goed alle stapjes van overheidsopdrachten en -contracten te bevatten; dat is een andere wereld dan ik gewend was. Ik leer zo bijvoorbeeld ontzettend veel bij hoe onze Vlaamse administratie werkt. En ik kijk er naar uit om alles intern te regelen, hoe de communicatie naar het management wordt gestroomlijnd, en het allerbelangrijkste: leuk samenwerken met de TML’ers.

We ademen TML in en uit. En wat doen jullie daarbuiten nog?
Christophe: Ik ga graag in mijn tuin schuppen, zoals bijvoorbeeld een haag uitdoen. Lopen en lezen kunnen me ook bekoren. Het is soms zwaar om de zorg voor je kinderen met voltijds werk te combineren, dus ‘s avonds als iedereen slaapt, dan begint de derde fase in mijn leven, de vroege nacht.
Kristof: Ik klim graag, en bezoek graag concertjes. Ik speel ook zelf muziek (gitaar), en kan genieten van te tuinieren en in de natuur zijn. Van je laptop weg zijn helpt om met je voeten op de grond te blijven.
Marianne: Oh, ik slaap meer dan ik vroeger deed. En reis nog altijd heel graag, bijvoorbeeld naar China of Japan, citytrips naar Berlijn, Parijs, London, enz. Op mijn lijstje staan ook nog bossanova leren, film, architectuur, en op tijd en stond een goed boek lezen.

Bedankt voor julle tijd, het was een heel aangenaam gesprek, en we wensen jullie nog veel werkplezier op TML!
 
© 2021 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign